11 maj 2009

Måndagen den 11 maj 2009



- Och vart går den här bussen då?
- Till Älvsered!
- Men det står ju att ändstationen är Falkenberg.
- Sure - troligen tryckfel.

- Du, skall vi titta vidare på Västtrafiks policy för en trygg- och säker kollektivtrafik?
- Gärna för mig. Det är faktiskt omtänksamt av dom att bry sig om både oss och passagerarna.
- Sant, men trots det framhåller dom fortfarande förarcertifieringen och har inte tagit intryck av kraven på yrkeskompetensbevis. Fast det ena förtar väl inte det andra.
- Möjligen har man missat att avsevärda delar av förarkollektivet inte riktigt delar uppfattningen om certifieringens storhet. Jag har heller inte hört att nån haft fördel av att vara certifierad när man söker jobb.

- Jag undrar ändå lite över den där gruppen resenärer med särskilda behov.
- Hur då? Du menar troligen funktionshindrade och skolbarn.
- Jaa. Hur i hela friden kan man bunta ihop skolbarn med funktionshindrade?
- Det övergår nog mitt förstånd också! Den gemensamma nämnaren torde väl vara just särskilda behov, fast "våra" skolbarn har aldrig uppvisat några särskilda behov utöver klotter samt att skära sönder ryggstöd och säten.
- Det står nått om utbildning, men inte ett ord om vart den tog vägen. Fast den gäller som vanligt inte oss lantfjollor.
- Där blir jag svaret skyldig. Däremot noterar jag att man får använda mobiltelefon till tjänstesamtal om man använder handsfree - typ blåtand.
- Betyder det att man insett att nuvarande kommunikationssystem borde förpassas till ett tekniskt museum?

- Kanske, dom höll ju på att testa ett modernare. Men vet Du vad MTO betyder.
- Tänk för att jag råkar veta det, mest för att jag tjuvläst i pappren. MTO står för Människa - Teknik - Organisation. Skall visst vara nått sätt att beskriva den där ruttna förarmiljön som dyker upp i vissa fordon. Typ värme och ventilation, som nästan aldrig funkar, ergonomi, som nog ingen riktigt vet vad det står för, reglage och instrumentering, och där vill jag påpeka att det är rätt ofta som man numera inte kan lita på det som instrumenten visar, samt sikt och spegar ute och inne.
- Värst vad Du läst på. Det där med speglar inne är ett sorgligt kapitel må jag säga.
- Typ så! Det känns som det är en bra bit kvar till målet.

- Vad skall vi tycka om personal- och trafikplaneringen då?
- Bäst beskrivs väl den i begreppet ljusår. Trafikföretagens ambition är givetvis att maximera uttaget ur arbetskraften för bästa lönsamhet, vilket undantagslöst innebär en varierande skala av delade tjänster och ett ständigt tummande på vilotidsreglerna. Alltså betyder det att trafikhuvudmannens ideal och verkligheten står rätt långt ifrån varandra, typ ljusår.

- Sedan står det nått om internutbildningar också!
- Jaja, detaljer, detaljer. Det är säkert nått som avser enbart de anställda på Västtrafik. Du sa ju internutbildning, inte sant? Har säkert inget att göra med förarkollektivet.
- Aha men för att öka personalens yrkesstolthet och delaktighet återvänder man med en dåres envishet till förarcertifieringen. Jag har dock inte märkt någon skillnad mellan före och efter i det avseendet.
- Du sa det. Men jag hittar inte en rad om social isolering till följd av arbetstiderna eller nått om ensamarbete. Vill minnas att man förbjöd det för en herrans massa år sedan, men det gällde väl inte bussförare kan jag misstänka.

- Hummm. Jag sitter här och läser en mening som lyder: "Belysningen ska utformas och placeras så att inga trafiksäkerhetsproblem uppstår för föraren." Men vad jag minns så har dom problemet pågått i alla fall i 40 år nu med refexer i vindrutan från innerbelysningen när det är mörkt ute.
- Det minns även jag och jag kommer också ihåg att vi var tvungna att koppla bort vissa läslampor i våra bussar för att lindra problemet. Undrar vart bländskydden blev av?

- Och nu kommer bussbälten på bred front. Det skall bli intressant att läsa sig alla sätt som våra begåvade ungdomar klurat ut för att göra dom obrukbara.
- Visst dr Watson visst.

- Vad betyder ordet kontinuerligt?
- Regelbundet.
- Och vad är då regelbundet? Varje vecka, varje år, vart 5:e år eller vart 10:e år?
- Det lär lät luddigt. Vad kan det gälla?
- Exempelvis brandövningar, utrymning av buss och andra nödåtgärder.

- Det står nått om att dörrarna skall upplevas som säkra, men inte ett ord om reparationskrav vid skador. Jag antar att så länge klämlisten fungerar hyggligt är allt frid och fröjd.
- Kan vara en miss på tangentbordet kanske. Man kan aldrig så noga veta.

- Nu har jag nog hittat den roligaste meningen så här långt!
- Låt höra!
- "Fordonet skall vara utrustat med sådant kommunikationssystem som ger personalen möjlighet att enkelt och säkert nå trafikledning, räddningstjänst och polis."
- Nu är jag verkligen idel öra.
- Du vet ju lika väl som jag att det är Västtrafik själva som äger den kommunikationsutrustning som sitter i bussarna och dom vet väl för böveln att den inte fyller dessa krav. Dessutom skall trafikpolisen lämna Borås, så det är väl lika bra att stryka kravet polis redan nu.
- Rätt broder, ack så rätt. Och när vi befinner oss utanför Borås får vi väl rita en polis på vindrutan om vi vill se en. Dessutom blir det problem med begreppet trafikledning eftersom den är nedbantad till ett minimum.



- Så kommer vi till punkten vi grälade om här om dagen.
- Du kan vä aldrig mena hela och rena fordon?
- Just precis och här går begreppen isär. Västtrafik och trafikentreprenörerna verkar ha väldigt skilda meningar om den saken. Man har ju till och med skickat ut MI-force. Alltså gruppen för ommöjligt uppdrag.
- Och vad säger vi då om trygga och säkra hållplatser och terminaler?
- Den gäller nog inte "vår" typ av trafik utan riktar sig mer mot stadstrafiken.
- Du har nog rätt - vi tillhör ett utrotningshotat släkte.
- Jag kan inte låta bli att tänka på en hållplats som plötsligt fick ett vägräcke framför sig och hur lång reaktionstiden varit. Först nu till tidtabellskiftet skall den väck. Den var tydligen inte tillräckligt trafikfarlig för vare sig passagerare eller trafiken.
- Men det fattas nått om hållplatser med mera. Det är faktiskt nått som inte ens står här!!
- Nu ställde mig mot väggen. Vad har Du nu kommit på?
- I allt detta positiva säkerhetstänkande med belysning och kameror med mera ser jag inte en enda stavelse om snöröjning eller halkbekämpning.

- Apropå drogpolicyn. Har Du problem med spriten?
- Jätteproblem.... Jag får aldrig ner den!!
- Samma här tack o lov.



- Hur fort kan man köra genom Kilarondellen?
- Vet inte har aldrig testat, men det är ju ett gäng som provat och misslyckats...
- Så Du menar att det är en farlig rondell?
- Japp - åtminstone för förare med blyfot. Kan just undra om ett par fartkameror kan göra skillnad.
- Skall det hålla på så här blir väl Ätran snart uppdämd.

- Nått att tillägga?
- Skulle väl vara att det vore bra om passagerarna kunde ge faan i takluckorna.
- Det var en sak som slog mig!
- Gjorde det ont?
- Lite. För att kunna missbruka ett förtroende krävs väl att man har en förtroendeställning som gör att man har nått att missbruka eller hur?
-Nu blev det allt varmgång i sågspånen eller... räknar Du ögontjäneri dit också?
- Svar JA!

- Gaggade vi inte om nån buss som drog i 90-knyck över Värmdölandet med stående passagerare?
- Jo, och jag misstänker att Du just varit och kollat vad denna kärran är klassad för?
- Yes, vi får ta 37 stående och köra i 90 km/tim på t ex R27:an helt lagligt. Känns inte som läge för nödinbromsningar precis.

- Dô, nu skall jag änna dra mig till ryggläge.
- Okey då hänger jag på - ja till mitt kyffe då alltså.
- Haré
- Du osså.

Inga kommentarer: