09 maj 2009

Lördagen den 9 Maj 2009

- Det är inte klokt vad det regnar, tror Du vi behöver fendrar på bussen Bo?
- Känns som om ett ankare också vore bra att ha just nu!
- Minns Du den där trevliga busschauffören i Ghana?
- Du menar han som bara körde när bussen blivit fullsatt?
- Den gubben stressade inte i onödan... Lugnt och rofyllt!
- Hur var det med Stockholmaren som flyttade ut från stan då?
- Den gubben slutade stressa i onödan, för det var väl så Du menade?
- Yes, det var det och han mår visst bättre sedan han slutade stressa dessutom. Knappast någon nackdel vill jag mena.

- Nu när priset på bensin och diesel når nya rekord och vanligt folk inte längre har råd att ta bilen för att åka och hälsa på varandra borde väl kollektivtrafiken vara ett alternativ?
- Visst, i alla fall där det går bussar!
- Va? Hur tänker Du nu?
- Du vet mycket väl att om vi skall gå på bio i stan eller i tätorten så får vi åka bil både dit och hem för vi har ingen busslinje som rullar vid biodags och våra barn kan inte gå på ungdomsgården i tätorten för det gäller samma sak för dom.
- Du vet mycket väl att våra barn flyttade...ville jag bara påminna om det. Det är väl därför skolan skall läggas ner... Inga nya barn, för dom som gör barn flyttade.
- Jaja, massa tjat och detaljer.
- Men visst är det smart att rekordhöja bensinen lagom till semestrarna, då kan man ju fira semester utan bilen och det blir inga utsläpp alls - klimatsmart.
- Cykelsemester i Ulricehamn kanske kan vara nått i så fall?


- Nu har Västtrafik ändrat sig och ställer sig plötsligt positiv till privata expressbusslinjer som stannar och släpper på och av passagerare inom regionen! Man tror att det skall bidra till ett ökat kollektivtrafikresande.
- Och när kommer det en expressbuss till vår lilla by då?
- Säg det Du, men jag hörde att man i Indien har en ny variant på bilkris.
- Va? Har vi inte fått nog av sådana kriser?
- Men de e sant. Tata Motors har över 200.000 förbetalda bilar som skall byggas och levereras. Man skulle visst börja leverera i juli i år. Men så är det en smart liten bil för cirka 16.000:-- också. Prisvärd är väl ordet!
- Häftigt. Apropå klimatsmart så har visst Volvos nya hybridbuss börjat rulla i reguljär trafik.
- Vart då?
- I Göteborg så klart, lilla London Du vet, och i London, stora London Du vet! Det är en diesel-el-hybrid.
- Är diesel klimatsmart?


- Varför har vi kollektivtrafik över huvud taget?
- Varför denna fråga?
- Ingen uppskattar den ju! Titta på hur passagerarna behandlar bussar, spårvagnar & vissa typer av tåg.
- Du tänker på vandalisering, klotter och sådant?
- Bland annat, men jag hörde från en högst trovärdig källa att städning och vagnunderhåll kraftigt försämrats de sista året.
- Du menar att även entreprenörerna börjar tröttna på att hålla på med kollektivtrafik?
-Typ så verkar det i alla fall. Det verkar vara ljusår mellan Västtrafiks ambitioner om att många vill resa längs samma sträcka vid samma tidpunkt tillsammans och regionstrafikens några få vill nog resa då och då på det sättet.
- Uhh? Jag trodde vi snackade om rena fordon här. Jag har svårt att tro att rullande soptunnor som ser ut som folkracebilar skall locka till kollektivtrafikåkande.
- Jojo. Det har jag också svårt att tro, men har man inget val så får det väl gå. Visste Du att det faktiskt bedrivs en massa olika typer av forskning på begreppet kollektivtrafik.

- Nä, berätta!
- Det finns forskning om trafikmiljö för äldre och funktionshindrade, effekter av regiontåg, hur man bäst organiserar kollektivtrafik, säkerhet i busstrafik, högre kvalitet i busstrafiken, busstrafikens miljöfördelar med flera projekt.
- I Lund tycker man till exempel att attraktiv kollektivtrafik borde betyda att kollektivtrafiken inte håller på att stångas med bilister hela tiden utan att bussarna har egna körfält och prioriterade ljussignaler. Att det sedan finns en motvilja mot allt som kostar pengar att rätta till hör på nått sätt till spelets regler eftersom man missar att räkna in framtida vinster. När skall dom tycka så i Borås?

- Från det ena till det andra så läste jag om ett intressant projekt här om dagen.
- Jasså... vad kunde det vara månne?
- Jo Seniorjobb Väst! Konsten att dryga ut en taskig pension innan man blir tvångsomhändertagen av äldreomsorgen och får sämre behandling än djur.
- Jo Du det TV-programmet såg jag. Rätt otäck bild av hur det är att bli gammal i dagens Sverige!
- Allt nog och emedan så är detta en slags arbetsförmedling för pensionärer med många kontor runt om i Sverige. Man skall hålla i minnet att en pensionär är en målarmästare, en elektriker, en murare eller nått annat yrke. Bara för man fyllt år och blivit utsparkad från den ordinarie arbetsmarknaden har man inte förlorat sin kompetens.
- Jo jag fattar vad Du vill ha sagt. Så Seniorjobb är ett slags bemanningsföretag för "mogen ungdom" alltså?
- Just så. Man fyller ett behov som buffert på arbetsmarknaden och "ungdomarna" får sociala kontakter som gör att dom mår bra och en rejäl fickpeng.
- Fast det där fungerar väl mest i städerna kan jag tro... Läste att före detta Volvoarbetare får sänkt pension, så dom är väl intresserade av detta kan jag tro.
- Jag har inte hört att det prövats utanför städerna ännu, men antalet "mogna ungdomar" växer stabilt så vem vet.

- Det finns en intressant iakttagelse i samband med detta.
- Jasså?
- Man har slagit fast att antalet fast anställda sjunkit.
- Ock? Vi som jobbar inom kollektivtrafiken är inte fast anställda, vi är ju projektanställda.
- Du skall då alltid komma med detaljer. Men faktum är att allt fler numera skall vara 'flexibla' på arbetsmarknaden.



- Jag har en fråga!
- Ställ den i hörnet. Hihi.
- Nu annonserar krogarna att dom serverar hemlagad mat, och då undrar jag två saker: För det första - varför skall jag gå till krogen och äta sådant jag kan laga hemma? och för det andra undrar jag vart dom lagade maten innan dom beslöt att laga den hemma?

- Bo din odåga, visste Du att seniorbloggarna växer på nätet.
- Nä...
- Kolla in Icakuriren.se får Du se.

- Det har blommat upp en rätt kuslig debatt på senare tid.
- Vad muttrar Du om nu då?
- Jag muttrar inte alls. Jag syftar på att EU vill vara med och påverka Ditt TV-tittande och vad Du gör och får göra på Internet.
- Detaljer & detaljer...
- Precis, detaljreglering på min ära. Till och med Facebook har fått ingå avtal med EU. EU vill styra hur t ex företag får sprida information. Dessutom vill EU att internetoperatörerna skall censurera nätet. Tänk om man t ex beslutar att censurera SVT-play! Det är för otyskt eller ofranskt eller nått.
- Så Du menar att det är EU:s fel att vi knappt vet om att det är ett EUval under uppsegling. Verkar logiskt. Man vill väl hålla en låg profil. Samma som med EU:s grundlag... Den angår ju inte vanligt folk som ändå inte förstår storheten i den.
- Nått åt det hållet ja.





Inga kommentarer: