29 maj 2009

Fredagen den 29 Maj 2009


Vem skruvade loss dessa och varför?




Tuggummiparkering





Godispappersgömma variant ett av många





Godispappersgömma variant två av många




- Det var värst vad livligt det blev beträffande de livliga skoleleverna på Mogaskolan.
- Det blev det ja. Kanske rent av med rätta. Jag har noterat i kommentarerna att dom skulle vara värst i hela BL:s trafikområde.
- Så pass. En tvivelaktig ära.
- Fast jag minns när vi kastade av elever ur ledbussen på väg till Nordhemsskolan på Dag Hammarsköldsleden. Då var det inga curlingföräldrar som hojtade i GP dagen efter och eleverna var ovanligt skötsamma efter den betan.
- Dô, nu ska vi inte hålla på att minnas elever som kastar smällare i bussen och bär sig åt på annat sätt, utan nu slår vi fast att vissa elever på Mogaskolan är Sjuhärads västringar.
- Jaja...Chauffören har ju fått massor av sympati och stöd - även från oss...fast det passade visst inte BT att trycka det. Sålde väl för dåligt med lösnummer då så man måste vinkla till det lite.

- Nu kommer den där Sture - vad vill han nu då?
- Jag har själv kört aktuell tur på tisdagar IBLAND så JÖSSES???? Ett par "skolungdomar" som ABSOLUT inte kan bete sig på nått vis! Har ett par gånger själv tänkt o ställa turen där jag var eller köra tillbaka till Mogaskolan i Svenljunga! Jag skulle tro att alla förarna på BL's Svenljunga Depån inte har nått större förtroende för dom ansvariga på Mogaskolan sen ett bra tag tillbaks - ingen idé och ha envägskomunikation! Fast det ska visst vara en ny rektor nu sägs det! Tyvärr så drabbas majoriteten som är oskyldiga (tror o hoppas jag) då vi inte kan hålla koll på både trafik och lekstugan samtidigt! Andra resenärer undviker helst att åka med när dom vet att skolungdomarna åker med! Tyvärr måste nått sånt här hända innan problemet tas på allvar! Så varför inte akut sätta in bussvärdar, som håller koll i bussen så att föraren kan sköta sitt! Varför inte lärare på Mogaskolan som har till uppgift att hålla de problematiska ungdomarna i schack.
- Dô Sture, vi va uppe hos den rektor som nu har graviditetsledigt och pratade igenom detta för cirka 1,5 år sedan och då gjorde vi upp att vi fick ringa henne och flagga för problem och då skulle ordinarie buss vända tillbaka till skolan medan förstärkningsbussen tog över linjekörningen till Älvsered och tillbaka och detta var dessutom förankrat hos BL. Det kom till skarpt läge vid ett tillfälle men vi behövde aldrig vända, det blev endast en fördröjning i Axelfors, som slutade med att de oskyldiga eleverna faktiskt fungerade som bussvärdar mot dom som fått C i uppförande och ordning. Tankeställaren bestod i att förstärkningsbussen mötte upp i Axelfors och tog över 'vanliga' passagerare. Då insåg eleverna att det inte var skämt utan blodigt allvar. Det var lugnt resten av terminen den gången.
- Du Roy! Minns jag rätt så gjorde väl skolan nått utskick till föräldrarna också om detta och lite annat strul som höll på vid det tillfället?
- Ja Bo Du har rätt. Vi var ju uppe på skolan med våran dåvarande depåansvarige och vårt lokala depåombud var visst uppe och visade upp en nedskräpad buss för rektorerna i den vevan...så okunniga kan man knappast vara på Mogaskolan.

- Men Roy lille!
- Japp!
- Du får allt hålla med om att det är oerhört viktigt att företag och förare backar upp chauffören i detta läget.
- Förarna backar upp till 100% - frågan är väl hur företaget gör...
- Skulle förarna demonstrera missnöje rent konkret om företaget svek föraren tror Du?
- Det vore nog ett alternativ att fundera på.... Han behöver max stöttning!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lite jurudik kanske o de som kan det bättre för gärna rätta mig. Men punkten att föraren som är trafiktjänsteman men rätt att svara för ordning och säkerhet i trafiken - det är odiskuterbar sanning. Kan inte föraren garantera säkerheten äger trafiktjänstemannen rätt att avbryta trafiken. Men sen när man avbrutit trafiken?
Att vägra någon kliva av vid ett legalt tillfälle gränsar till olaga kvarhållande. Lämnades de vid en godkänd hållplats o valde kliva av?
Äventyrade "de" säkerhet och ordning i trafiken? Högst sannolikt mht tidigare beteende.

Alltså föraren valde av ovan nämnda skäl att inställa trafiken på lämpligaste sätt men utan att begå brottet olaga kvarhållande. Eleverna valde att valde lämna fordonet.

Dvs alla gjorde rätt EFTER "felbeteendet" men alla o i populismen anda föraren och BL gjorde mest fel? Fast rent juridiskt gjorde förare rätt. Förare osv osv är trafiktjänsteman med rätt att ge direktiv för ordning och säkerhet i trafiken.
Ola

Anonym sa...

Det är illa nog om föraren (trafiktjänstemannen) tappar humöret och blir förbannad. Och det kan, och ska, han normalt bli om han provoceras tillräckligt. Det är ju en människa...

En förare som är förbannad tappar fokus och kontroll eller kan rent av få en hjärnblödning och är då givetvis en allvarlig trafikfara -- MEN OM HAN HAR TILLRÄCKLIG SJÄLVKÄNNEDOM AVBRYTER HAN KÖRNINGEN INNAN DETTA SKER!!

Spelar ingen roll vad lagstiftning och arbetsgivare säger i efterhand då föraren ändå kan sova gott på natten i vetskap att han inte tagit några helt onödiga risker.

Som i visan:
...och är han inte på gott humör så är han ingen busschaufför...

/hes