20 maj 2009

Onsdagen den 20 maj 2009

- Har Du tänk på hur lite våra resenärer har förstått förändringen i betalsystemet.
- Är det nån som fattat nått?
- Man kan undra - jag har inte räknat hur många värdekort jag nekat att ladda bara idag.
- Det tar ett tag innan det sjunker in.
- Okey och då vill Du inte vara vitsig och jämföra med morgonens regn som verkligen sjönk in.
- Jag avstår.

- Vad tycker Du om detta då? "När arbetstagare utför arbete i fysisk eller social isolering kallas det för ensamarbete. Fysisk isolering innebär att den enda kontakten med andra människor sker via tekniska hjälpmedel och social isolering betyder att arbetet utförs bland andra människor, men att arbetstagaren inte kan förlita sig på att få hjälp i en akut situation".
- Typ som vi har det då med andra ord...
- Rätt exakt som vi har det. "Innebär ensamarbete påtaglig risk för kroppsskada genom olycksfall skall det ordnas så, att arbetstagaren kan snabbt få hjälp i en nödsituation. Innebär arbetet att man handhar stöldbegärlig egendom, t ex pengar eller att arbetet innebär någon form av auktoritet gentemot andra människor som t ex busschaufförer skall arbetsgivaren minska riskerna för skada. Arbetsgivaren skall också förebygga den ohälsa som följer av ensamarbete, samt se till att den anställde har den utbildning och de instruktioner som behövs för att undgå risker vid ensamjarbete."
- Och Du tycker att vi följer dessa krav?
- Känns inte som vi ens är på banan.
- Men står det ingenting om sådant här i det fackliga avtalet?
- Jojomänsan, men det är skillnad på avtal och verklighet ska Du ha klart för Dig. Det står underbart vackra ord om psykosocial arbetsmiljö med ett budskap som låter som en vacker dikt, men det läggs inget fackligt tryck på att förverkliga de ljuvliga orden.


- Jag satt och funderade på vad en ny operatör skulle kunna spara in på för att få ett lägre bud än vårat förlustavtal.
- Och då gick det upp ett Liljeholmens så klart...
- Inte riktigt så, men jag tror att Busslink visar vägen.
- Hur då visar vägen?
- Låt oss säga att Du börjar Din tjänst i Svenljunga och slutar den i Tranemo och att Du givetvis skall lämna ifrån Dig bussen i Tranemo så blir det Din huvudvärk hur Du tar Dig tillbaka till bilen i Svenljunga och den tiden ingår inte i Din lön. Dessutom är idealet delade tjänster med fyra timmars uppehåll. Det innebär 4,5 timmar förmiddag och 4,5 timmar eftermiddag och en lång obetald rast däremellan som Du inte kan nyttja.
- Det är alltså vi förare som är den ekonomiska bufferten.
- I mer än ett avseende. Sedan man började med dessa eländiga upphandlingar så har missnöjet växt bland bussförarna, men facken har inte lyckats hantera frågorna.
- Du sa ju i mer än ett avseende?
- Först laborerar man med arbetstiden genom delade tjänster och pressade omlopp, men den andra stora kostnaden är bussarna och där måste givetvis snålas i motsvarande grad och vilka får lida för det tror Du? Förarna så klart!
- Men jag har sett vackra ord om ständig kompetensutveckling.
- Mycket snack och lite verkstad som vanligt. Du har säkert också hört fagert tal om eget inflytande, men det är just precis fagert tal

- Jag hörde ryktas att VD sagt att vi skall isoleras eftersom vi bloggar....
- Jasså, rykten är rykten.
- Ingen rök utan eld...
- Vi har väl ensamarbete om några...
- Förvisso.

Inga kommentarer: