04 augusti 2008

Måndagen den 4 augusti anno 2008


I "Hjulet" nr3-07, sid 6 kan man läsa att Arbetsmiljöverkets krav på luftkonditionering, AC, i stadsbussar stoppades av regeringen.
Det är också regeringen som sedan länge beslutat att fordon är undantagna från Arbetsmiljölagen genom att förarplatsen inte är att anse som arbetsplats.
Det är alltså regeringen och ingen annan som ansvarar för temperaturen i bussarna.
Dags för ännu en "ny arbetarregering"?
/
Z


"Kravet på luftkonditionering, AC, vid förarplatsen i Stockholms 'trängselbussar' stoppades av regeringen, men i praktiken fick alla nya bussar förar-AC ändå." Så stod det på sidan 6 i Hjulet nr 3 år 2007. Vill påstå att /Z:s tolkning är lite snäv... Personligen har jag hela tiden att det är George W Bush fel.


Nu har vår chaufför fått lösningen på hur vi skall klara oss från våld på bussarna. Lösningen heter Esta [Electronic System for Travel Authority]. Det är ett system avsett att spåra högriskpassagerare. Den resande skall tre dagar före resan lämna uppgifter på en Esta-sajt. Det handlar om mental och fysisk hälsa, utdrag ur belastningsregistret, droghistoria och en del andra mer eller mindre personliga data. När sedan bussförarrådet har granskat data och tillstyrkt eller avstyrkt kan den sökande få åka mellan t ex Älvsered till Svenljunga. Under resan kommer vi givetvis att censurera all internettrafik så att den resande inte surfar in på sidor som skulle kunna skada resenären, vilket vore förödande för oss som transportör av passagerare.


Då skall vi hoppas att tjänsterna i Svenljunga är i hamn då....Vår trevlige förare hoppas att så skall vara fallet....


Ett intressant inlägg i klimatdebatten kommer några företrädare för bussbranschen. Transportklimatbeslut skall vara längre än en valperiod, dom ska vara långsiktiga. Inom svensk bussindustri utvecklar och investerar man idag i miljövänliga fordon för nästa 30 år. Är det därför som det rullar så mycket byggen från låglöneländer? Bussen är den dominerande kollektivtrafiktransportören och den som för tillfället har störst flexibilitet. Därför är det rätt så löjligt att bussar har så bedrövligt låg status. Bussen lär vara de lågavlönades, kvinnornas, de ensamstående mammornas, ungdomarnas, de arbetslösas och pensionärernas sätt att förflytta sig. Det är för dessa grupper som t ex Volvo lägger ner stora pengar på att utveckla nya fräcka bussar. Fast vår förare tycker att resonemanget haltar rejält. För om de grupper som alltid åkt buss fortsätter att göra så kommer det knappast att leda till några klimatförbättringar - det gäller väl att få bilisterna att lämna bilen hemma. Ju fler bilister det sitter i bussen desto större är chansen till att vi får en bättre miljö och dessutom är det färre bilister ivägen för bussen och resan går snabbare. Volvo vill nu slå ett slag för sina tvåledade bussar på 24 meter eller mer, men dom passar bara på ett antal begränsade miljöer och löser måhända något storstadsproblem och kanske även Volvo har som mål att få in Sveriges befolkning i städerna!?


Detta med arbetstillfällen i det egna landet är ingen självklarhet i dagens globaliserade värld. Det gamla svenska bilmärket SAAB ägs av amerikanska GM och dom vill bygga Saab 9-4X i Mexico. Då påverkas man inte lika mycket av dollarkursen. Facket lade sig platt.
Någon som minns ett svenskt livsmedelsföretag som hette Findus? Just nu heter visst ägaren Lion Capital och är ett riskkapitalbolag...Dom vill gärna ha hög utdelning på sina pengar, så någon typ av slakt är på gång.
Annars är budskapet idag: Köp Dig lycklig... handla för alla Dina pengar, och låna sedan och fortsätt handla. I USA sa man alltid Lev nu - betala senare, mycket senare. Caffékedjan Starbucks kunder har tydligen inte nappat på budskapet, men på Starbuck skyller man på höga mjölkpriser - man inser inte att man har en usel affärsidé.




Buzznet :

Inga kommentarer: