26 augusti 2008

Tisdagen den 26 augusti anno 2008


Det kom en liten fortsättning på ett dessvärre alltför vanligt problem. Tack för en bra blogg och att du belyser problemen vi nu har inom Umeå lokaltrafik. Det var en tjej som offrade ett par av sina semesterdagar i somras för att samla in protestlistan. Dock verkar det som om ingenting har hänt med vinterschemat enligt facket som höll på med det igår, Swebus kör sitt eget race för att spara pengar. I Umeå får man inte ens snacka om problemen i fikarummet. I såfall blir förarern inkallad till chefen. Så nu vill dom sätta munkavle på oss också :-(
Om nu enigheten är så pass stor uppe i Umeå så undrar vår förare hur snabbt en ändring skulle komma till stånd om alla förarna samtidigt går på samma surströmmingsskiva och ådrar sig någon riktigt otrevlig magåkomma. Finns det förarlösa bussar i den stan? Fast det är ju bedrövligt att inte normalt förnuft ska kunna råda för att åstadkomma en lösning som alla parter är nöjda med. Det finns ett skäl till att dagens fackföreningar tappar medlemmar i turbofart... Medlemmarna eller personalen på en arbetsplats måste idag vara tillräckligt eniga för att ta saken i egna händer och tvinga fram positiva förändringar. Fast det är, som sagt, skit att man skall behöva tvinga fram acceptabla lösningar.


Det känns lite märkligt att i skolmiljön skall det numera finnas klassmorfar. Dessa gubbar skall till och med ha förmågan att spara pengar åt kommunerna. Sådana figurer fanns inte i vår chaufförs skolmiljö och dom saknas definitivt i våra bussar då barnen skall till och från skolan...Då kunde vi spara en och annan buss också! I dagens skola är det tydligen brist på manliga förebilder...


Fast det som vår chaufför finner märkligast är ändå hur ända in i H3LVT innehållet i ett TVprogram kan bli bättre bara för att man råkar ha en 50" plasmaskärm för dryga pengar. Denna gåtan har vår förare ännu inte funnit någon lösning på.




Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja vi har inte sett slutet än inom Umeå lokaltrafik. Swebus har kortat ner förberedelsetiderna och körtiderna till ett minimum. Då ska man veta att förra aktören Veolia i sin tur kortade ner körtiderna men tiderna var dock generösare. Då blev bussarna försenade i alla fall när vintern och halkan kom. I Umeå har man även dragit ner på snöröjningen så det gör inte saken bättre. Det finns ett kompakt motstånd mot Swebus i Umeå så många kommer nog att sjukskriva sig i vinter. Ingen vill jobba gratis i Umeå. Vi är ett sammansvetsat gäng.