25 augusti 2008

Måndagen den 25 augusti anno 2008



Förseningar, sena matraster och att arbetsgivaren försöker tysta ner missnöjet har lett till att ett gäng bussförare nu gått samman och skrivit under en protestlista. I fredags överlämnades den till bussarbetsgivaren. Alla avtalsbrott, som arbetsgivaren gjort sig skyldiga till, har lett till att många av bussförarna idag känner ett stort missnöje. Man har begärt överläggning om brott mot kollektivavtalet. Bland annat gällande en tjänst som gått hela sommaren där man en dag börjar kl 5.47 och har inte matrast förrän kl 12.32. Det är ju inte rimligt. Trots att bussarbetsgivaren vid uppköpet gav löften om oförändrade arbetsförhållanden och tider, har det mesta ändrats för bussförarna och enligt dem själva till det sämre. Varierande arbetspass, korta matraster, udda tider för rast och scheman som kommer ut bara dagarna innan de börjar gälla är några av de saker som ändrats. Anledningen till att bussförarna gick samman och skrev på en protestlista, var att arbetsgivaren dels försökte tysta ner missnöjet och dels menade att det endast var ett fåtal bussförare som upplevde en försämring. På två dagar hade ungefär 80 bussförare skrivit under listan som de själva hade tagit initiativet till. Det är onekligen positivt att förarna går samman och själva visar på de brister som finns. Att protestlistan inte kom till på fackligt initiativ utan från förarna själva visar var facket står i sådana här frågor.



Snart är vintern över oss igen och då kommer åter problemet med kalla bussar. Det skall vara minst 5 plusgrader vid förarstolen och minst 10 grader i inblåsningsluften. När elpatroneran och elleveransen fungerar är det väl hyggligt, men dessvärre fungerar inte alla elpatroner som dom skall och då är det rejält kallt även vid måttliga minusgrader utomhus.
Vår förare undrar hur många som har haft hälsoutvecklingssamtal sedan 2003 och hur många som har chansen att använda bussen som gymnastiklokal? Gissningsvis är dom lätt räknade på ena handens tumme.
Då skall Du ställa in förarstolen (gäller dom som inte har flygande byte). Först ställer Du in sittdynan. Det skall vara en handsbredd mellan dynan och Dina böjda knän. Sedan är det dags för svankstödet. Hela ryggen skall ha stöd i stolen, annars riskerar Du att skada ryggen = inte bra. Du ska sitta lagom högt och kunna nå pedalerna utan att spänna Dig. Ratten skall vara lite lågt i förhållande till Dig. Sitter Du för högt riskerar Du skador i ländryggen och om Du sitter för lågt lyfter Du armar och axlar och får ont. Ändra lutningen på sittdynan då och då och få lite ryggympa när Du kör! Nu kräver detta stolar som går att justera!



Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för en bra blogg och att du belyser problemen vi nu har inom Umeå lokaltrafik. Det var en tjej som offrade ett par av sina semesterdagar i somras för att samla in protestlistan. Dock verkar det som om ingenting har hänt med vinterschemat enligt facket som höll på med det igår, Swebus kör sitt eget race för att spara pengar. I Umeå får man inte ens snacka om problemen i fikarummet. såfall blir förarern inkallad till chefen. Så nu vill dom sätta munkavle på oss också =(