16 augusti 2008

Lördagen den 16 augusti i nådens år 2008


Även en simpel busschaufför kan få tossiga idéer ibland. Såg att en grupp datoriserade bussförare i Trestadsområdet skapat Team Swebus på MSN.... rätt kul idé! Hur vore det med Team BLAB t ex? Gubben fattar att det nog är en tossig idé! Gamla gubbar sitter inte och chattar på MSN. Hur skulle det se ut.... nej det hör ju ungdomen till (och dom som inte känner sig så värst gamla).


Gubben fick liten chock när han fick se en sammanställning över hur Världens Bästa Regering i praktiken prioriterar miljö och kollektivtrafik. Dieselpriserna stiger rejält för bussar i kollektivtrafik. Fordonsskatten för bussar har ökats. Avgifter till transportinspektioner plussar på kostnadsmassan liksom brandskyddskontrollavgiften - avgifter som man vill införa.
Dieselpriset har stigit med 38% på ett år och då är 28% skatter.
Fordonsskatten upp från 1.500:-- till 20.000:--
Skatt på trafikförsäkringen cirka 8.000:-- per buss
"Jag tror inte vi kommer att vara i en sits där vi minskar skatterna på transportsektorn - bussar icke undantagna - utan snarare hur vi skall skärpa skatterna" Så talar en sann grön finansminister. Han har sannerligen inga planer på att öka resandet i kollektivtrafiken, snarare tvärt om. De där tecknade indianerna i gamla serietidningar sa alltid att den vite mannen talade med dubbel tunga och när skattesänkarpartiets tunga namn snackar om skattehöjningar blir bilden förvirrad. När sedan hela Alliansregeringen talar om satsningar på att förbättra miljön och sedan med den andra handen slår ihjäl den sektor som snabbt skulle kunna bidra till en bättre miljö. Mycket märkligt tycker vår eminente busschaufför.

980 nya plåtpoliser skall bidra till en bättre miljö och färre trafikdödade.... argumenten äro många och otroligt vinklade. Drar man ut linjerna torde 20.000 plåtpoliser reducera bilismens påverkan på miljön till 0 % och ingen kommer någonsin att bli trafikdödad och sedan levde dom lyckliga i alla sina dagar. Hur många levande trafikpoliser som får sparken framgick aldrig....


Nu förbättras boggiebussarna! Speglar man inte ser i, ratt dom är tung att ställa in, vibrationer i ratten, belysning som blänker i framrutan med mera....året var 2002 och ännu har inget hänt...Apropå det så gäller pausreglerna hela landet. Det vill säga att föraren skall ha minst 10 minuters rast efter max 2,5 timmar. Rast betyder att föraren skall kunna stänga och lämna fordonet. Infördes faktiskt också 2002.


År 2002 oroade sig förarna i Borås för att bli uppsagda när Orusttrafiken skulle ta över efter BL & Linjebuss. 100 fast anställda förare skulle sägas upp, för som vanligt när en ny entreprenör tar över är ingen garanterad jobb. Cirka 20 % lämnar yrket vid varje upphandling och ändå blir det aldrig förarbrist i detta området. Lite märkligt är det. Samtidigt visar ett renomerat revisionsföretag att de tre största bussföretagen i Sverige förlorar 500 miljoner kronor per år och ändå finns dom kvar???? Någon har problem med matematiken.
Sedan står det något mycket märkligt i en facktidning från 2002. En målare från Dalarna representerar bussförarna i kommunals branschråd och i riksdagen. Känns så där seriöst, men sådan är politiken.....




Buzznet : , ,

Inga kommentarer: