14 augusti 2008

Torsdagen den 14 augusti i nådens år 2008


Den som till äventyrs tror att det bara är stadsbussarna i Borås som utsätts för olika former av vandalisering och annat otyg har fel. Tydligen är dagens ungdom så undersysselsatta att dom ständigt måste störa olika samhällsfunktioner bara för att ha någon ting att göra. För plötsligt fanns det behov av att stoppa all busstrafik i centrala Södertälje kommun. Varför då? Jo för att förhindra ytterligare attentat och skadegörelse. Stoppet hävdes efter en timme, men stenkastningen fortsatte. Det har varit drygt 90-talet incidenter på några månader. Var det Södertälje jag råkade skriva...men jag kunde lika gärna skrivit Växjö där barnrumpor attackerar stadsbussarna... eller Sundsvall eller eller eller...sten, ägg, frukt är tydligen allmänt accepterade verktyg.


Om jag minns rätt så beslutade regeringen att all trafik i Stockholm skall vara kontantfri den 1 april 2008. Dessvärre särbehandlade regeringen i vanlig ordning huvudkommunen och Skånetrafiken tänker inte gå med på kontantstopp. Det enda som intresserade Skånetrafiken är att inte tappa kunder. Om man tappar förare tycks inte spela någon större roll. På Skånetrafiken lider man av föreställningen att det inte är bra för kunderna, och att det får inte bort hot- och våldsituationen för personalen. Undrar om skåningar är läskunniga...Har läst en uppsjö av avhandlingar de sista timmarna som rätt tydligt säger att om det inte finns pengar så försvinner en mängd incidenter som leder till hot och våld.


År 2003 kom ett EG-direktiv om att alla som kör buss ska ha ett kompetensbevis. Nu, fyra år senare, är det klart hur det ska gå till. Yrkeskompetensbevis för yrkesförare är bra på flera sätt. Bland annat bidrar det till att höja statusen i yrket. Den varianten hörde vi redan på förarcertifikatens tid och då hände det inget som välte världen precis. Det blev mycket snack och lite verkstad. Från och med september 2008 är det tänkt att de första ska kunna gå kurser. Den minnesgode kommer nog ihåg att alla som har ett D-körkort automatiskt kommer att få ett yrkeskompetensbevis efter 10 september 2008 när Du inom 7 år gått en 35 timmars kurs utan prov.


Yrkesförare sitter still för mycket och det kan innebära risk för bl a hjärt- och kärlsjukdomar. Botemedlet är att man fyller i en hälsodeklaration, genomgår en hälsoundersökning och lyssnat på föreläsningar om kost, motion och stress. Vårt stillasittande arbete innebär risk för hjärt- kärlsjukdomar och diabetes. Stress är också vara en bidragande faktor till chaufförers ohälsa. Men även farlig luft bidrar till bussförarnas ohälsa. Studier visar att mängden partiklar i stadsluften kan ge hjärt- och lungskador. Busschaufförer är en yrkesgrupp som utsätts för stadsluften dagligen. År 2000 undersöktes hundra busschaufförer i Köpenhamn. Det visade sig att chaufförerna hade högre halter av småpartiklar i sig än vad trafikpoliser som arbetade mitt i Bangkok hade. Man kunde också notera att chaufförer i stadstrafik oftare drabbades av cancer i lungor och lever.

AFA Försäkring anslår nu 3 100 000 kr till ett treårigt preventionsprojekt som ska utbilda 20 000 bussförare att handskas med hot och våld som de möter i sitt arbete. Syftet med utbildningen är att ge busschaufförer ökade kunskaper och insikter om det egna beteendet och att därigenom skapa handlingsberedskap inför hotfulla situationer och konflikter i arbetet. För att nå ut till alla bussförare ska 200 handledare utbildas. Det kan vara arbetsledare, skyddsombud, driftledare etc som blir handledare.Utbildningen kommer att genomföras i små grupper under ledning och i dialog med en handledare.


En svår bussolycka inträffade utanför Uppsala för en tid sedan och den kvinnliga bussföraren blev fälld i domstol. Det var två bussar som krockade. Kunde olyckan undvikits om vi hade en lagstiftning om vinterdäck på bussar???? Tusentals bussar kör årligen utan vinterdäck. Företrädare för bussbranschen säger käckt att "vi har de däck som behövs". Det kan säkert stämma dom är ju i alla fall hyggligt runda. Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck.




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

"På Skånetrafiken lider man av föreställningen att det inte är bra för kunderna, och att det får inte bort hot- och våldsituationen för personalen. Undrar om skåningar är läskunniga..."

För det första så har skåningarna dessvärre råkat att bli ockuperade av det mesigaste och fegaste landet i världen. Man har kanske insett att man inte skall kapitulera inför kriminaliteten? Dessvärre har inte beslutsfattarna i huvudkommunen samma uppfattning utan fortsätter att främja all möjlig kriminalitet i det här landet.
För det andra håller jag med Skånetrafiken i deras resonemang. Du nämnde själv stenkastningen i Södertälje. Får kontantstoppet bort detta hot som synes vara ett mycket större hot mot busschaufförer och även deras passagerare än rån av busschaufförer?

De som rånar en busschaufför gör det i regel mest av provokationssyfte för det finns inga större förmögenheter i en förarkassa. Frånsett på helger då kanske.