10 augusti 2008

Söndagen den 10 augusti anno 2008


Med tätare och tätare intervall kommer nu idéer om "ring en buss". Vår förare nickar gillande. All tänkbar modern teknik skall användas som Internet, SMS, Hållplatsinfo med mera. En buss med färre än 8 passagerare är miljöförlust enligt vissa normer. Idag läggs fasta turer cirka två år innan de skall börja köras. Så ett system där man t ex beställer dagen innan och schemalägger turerna till sträckning och vägval under natten skulle bli ytterst flexibelt och med t ex SMS ge besked till beställarna var och när. Det skulle nog skapa effektivare utnyttjande av resurserna. Det skall bli mycket intressant att se hur förarnas tjänster kommer att se ut när en sådan reform genomförts. Idag kan man få köra 4 timmar - vara ledig i fem - och köra ytterligare 4 timmar. Föraren får betalt för en 8 timmars arbetsdag, men får offra 13 timmar jämte restid till och från jobbet. Få branscher har så taskiga villkor.
Vissa idéer om att låta alla åka gratis upp till 18 års ålder känns mera tveksamt. Redan idag åker flertalet ungdomar gratis på sina skolkort och fritidskort, men så snart man kan lägga beslag på ett körkort överger man bussen. Många flyttar in till tätort för att gå på högskola. För att vänja landsbygdsbefolkningen att använda bussen krävs att den finns där när dom har behov av den.


En annan sak som vår förare tror skadar förarkåren och kollektivtrafiken är inställningen att buss- och taxiförarutbildningen skall vara en nationell angelägenhet. Att sedan använda miljö- och klimatfrågor som slagträ i den debatten är fegt. Det krävs än så länge en förare för att köra en buss och då får inte bristen på förare skapa problem (och branschen vill inte internutbilda de som lämpar sig för yrket, man får inte in tillräckligt många tillräckligt snabbt och kostnadsfritt). Man vill alltså från personbefordransbranschen vältra över kostnaderna på staten och det låter som om man vill bortse från sådana triviala detaljer som lämplighet för yrket. Statlig massrekrytering står på önskelistan och givetvis sänkta ålderskrav...då kan man utbilda redan på gymnasienivå. Varför inte sänka busskörkortsåldern till 15 år direkt och ändra lite på justeringen av förarstolarna samtidigt. Att man en gång i tiden valde 21 år av ett skäl är sedan länge glömt. Verkar inte som att någon minns varför längre.
Ingen verkar tro att dåliga arbetstidsvillkor skulle kunna vara orsak till problemet att få in förare - men om man massutbildar tillräckligt många så det uppstår överskott och bara timanställer så skall väl kostnaderna hållas nere trots rätt taskiga villkor. Det är först när all tid man tvingas stå till arbetsgivarens förfogande blir betald tid som det kommer att bli en förändring. I dagsläget planeras många 13 timmarsdagar för att få ner antalet omlopp. Vad sägs om att jobba 1.5 timmar och vara ledig i 3,5 timmar och sedan jobba i 1,5 timmar och sedan vara ledig i 3,5 timmar för att avsluta med 3 timmar. Det betyder 6 betalda timmar på en 13 timmarsperiod...rätt så just eller hur! Det är så man fixar lönsamhet inom kollektivtrafiken.




Buzznet :

Inga kommentarer: