29 augusti 2008

Fredagen den 29 augusti anno 2008


Så är då hösten här och Sjötofta Marknad skall konkurrera med Texasdagen i Svenljunga och allt vad nu dessa höstmarknader heter. På sätt och vis är dessa marknader kulturhistoria och är lite på gott och ont. Fast vår chaufför beklagar att dessa marknader inte skapar fler kollektivresenärer utan enbart skapar mer bilresor. Till Sjötofta Marknad går det inte ens att åka kollektivt...
Vår trevliga chaufför tillhör annars en rätt så unik grupp innebyggare i detta landet har han upptäckt. Han saknar helt tatueringar. En rätt intressant upptäckt tyckte han.


Västra Götalandsregionen vill bli ensam ägare till Västtrafik och det tror vår chaufför kommer att bli till fördel om man vill sträva efter likformighet inom transportsystemet. I dagens läge är det så att de stora kommunerna t ex Göteborg håller på att sabotera systemet med en massa specialregler hela tiden. Skall kollektivtrafiken bli likformad och med ett gemensamt prissystem får man dessvärre plocka bort 49 stridiga viljor. Regionen svarar för 18% av Sveriges befolkning. Regionen innehåller cirka 1,5 miljoner innevånare och cirka 300.000 av dessa åker kollektivt varje dag. Det blir hela 20 % som åker kollektivt. Inte illa - men det borde kunna bli bättre.
En sak oroar dock och det är befolkningsstatistiken - i en uppgift har Göteborg 493.503 innevånare och Borås 100.985 innevånare för att i nästa stund ha 488.000 respektive 99.807 innevånare och allt kommer från samma region.


Och nu blir det reklam. Svenljunga Depå av Borås Lokaltrafik vill påminna om att Calle nu är tillbaka. Välkommen till linje 302/360.
En variant är singelförare söker konduktör eller busschaufför söker homopartner (efter förebild från aktuella TV program). Fast som vår käcke förare påpekar, vem har tid att se på dumburken? Arbetstiderna tillåter inte sådan lyx i någon större omfattning och dagens TV-sändningar är inte anpassade till skiftsarbete.


Den fråga som dock alltid kommer att engagera bussförarna är de knäppa arbetstiderna. En av vår förares käpphästar är om det är vettigt att ha upphandlingar av de slag som nu sker med hänsyn till passagerarnas säkerhet. Ett aktuellt exempel torde ju vara det som sker i Umeå. Ja vi har inte sett slutet än inom Umeå lokaltrafik. Swebus har kortat ner förberedelsetiderna och körtiderna till ett minimum. Då ska man veta att förra aktören Veolia i sin tur kortade ner körtiderna men tiderna var dock generösare. Då blev bussarna försenade i alla fall när vintern och halkan kom. I Umeå har man även dragit ner på snöröjningen så det gör inte saken bättre. Det finns ett kompakt motstånd mot Swebus i Umeå så många kommer nog att sjukskriva sig i vinter. Ingen vill jobba gratis i Umeå. Vi är ett sammansvetsat gäng.
Vår förare vill i detta sammanhang trycka på några viktiga punkter:



  • Trötthet. En på tok för hög andel av alla olyckor och tillbud orsakas av att föraren är trött. Att föraren är trött orsakas i sin tur oftast av de knäppa arbetstider som råder i bussbranschen. 13 timmars arbetsdag (tidigare ännu sämre med 16 timmar) skapar knappast ett socialt liv och regelbunden och god sömn. Upphandlingssystemet skapar en osund kostnadsjakt hos bussarbetsgivarna som i sin förlängning äventyrar passagerarnas säkerhet. Det finns ett stort antal vetenskapliga undersökningar som visar på sambandet mellan trötthet och olyckor. Något som branschen inre gärna vill höra talas om...det är pengar det handlar om och inte passagerares hälsa och välbefinnande. Upp till 40% av alla olyckor och tillbud har trötthet som orsak! En annan väldigt viktig synpunkt är att bussförare också kör på tider då majoriteten sover. Det bidrar till trötthet för den biologiska klockan lever sitt eget liv.

  • Stress. Orimliga omlopp (läs körtider) skapar högt uppskruvat körtempo, ofta överskridande av gällande hastighetsregler och ett dåligt trafikbeteende som äventyrar såväl medtrafikanters som passagerares säkerhet och hälsa. Att höga hastigheter och stress är en annan stor olycksorsak torde vara mer allmänt känt och ändå så manipulerar olika aktörer inom kollektivtrafiken med körtider, raster och sammanhängande begrepp enbart som ett resultat av pengajakt i samband med anbudsupphandlingar. Så även här har pengar företräde framför människoliv. Denna stress orsakar ungefär att 25 personer per år avlider till följd av bussolyckor. Gräver man lite i anbudsförfrågan så såg vår trevlige chaufför att det bara är ett begränsat antal säkerhetsfrågor som tas upp. Exempelvis bussars hastighet = hur en tidtabell konstrueras är helt bortglömt. Vår förare känner alltför många förare som har tidtabellen som sitt enda riktmärke. Givetvis hittar man inte en enda bussarbetsgivare eller trafikhuvudman som skulle acceptera detta som en sanning.

  • Bristande underhåll. Det förekommer alltför ofta rapporter om bussar, från alla de stora entreprenörerna, som rullar omkring i ett bedrövligt skick. Det tredje sättet att spara pengar är naturligtvis på reducerat vagnunderhåll och att fordonet rullar så mycket det bara går. Verkstadstid kostar stora pengar. Att den inställningen också äventyrar passagerarnas säkerhet torde väl i det närmaste vara en självklarhet.


Se där tänker vår chaufför - tre stora områden som bara fått det ännu sämre med kostnadsjakt pga upphandlingsstress - inte kan man göra gällande att det är för passagerarnas bästa i alla fall. Det vore rätt enkelt att sänka prisnivån inom kollektivtrafiken om intresse fanns.



  • Drivmedelskostnaderna - ta bort eller reducera skattepåläggen och momsen

  • Lönekostnaderna - ta bort eller reducera skattedelen och andra skatteliknande tillägg

  • Fordonskostnaderna - ta bort eller reducera skattepåläggen och momsen


Så om den svenska politiken på allvar syftade till en förbättrad kollektivtrafik och ökad utnyttjandegrad är upphandlingar och kostnadsjakt fel väg - rätt väg är att ge kollektivtrafiken så stora fördelar som möjligt för att göra den så billig som möjligt och samtidigt se till att reduceringarna inte hamnar i fel fickor. Då får vi en kollektivtrafik som blir så billig att bilen blir ett lyxtransportmedel avsett för udda resor där kollektivtrafiken inte kan lösa uppgiften.




Buzznet :

Inga kommentarer: