02 augusti 2008

Lördagen den 2 augusti anno 2008


Nu skall äldreboenden omyndigförklara sina äldre, för nu super gamlingarna för mycket och så kan det inte få pågå i landet lagom. Vår förare bara garvar - fast det är blodigt allvar. Våra myndigheter vill oss bara väl. Äldrevårdsministern måste ju ha nått att göra hon också. Men vår förare tycker hon är feg som ger sig på de äldre. Bättre hon gav sig på sina politikerkollegor istället.


Att kollektivtrafiken är en het fråga varje sommar är väl knappast en nyhet. Det nya är väl möjligen att medierna fått upp ögonen för saken. Det var 34 grader varmt i bussen när en tidning tog tempen på lokaltrafiken. När man klev på visade deras termometer 28 grader, då solen gassar och det inte blåser. Snart nog är temperaturen snart uppe i 34 grader i väntan på att bussen ska börja rulla. Hela vägen till ändhållplatsen pendlar värmen mellan 33 och 34 grader och svetten rinner. Vana resenärer kör med solfjäder för att svalka sig. Vissa bussar kör tydligen med värmelementen på året runt. Väl vid vändhållplatsen berättar chauffören om sin heta arbetsdag. Man slår fast att resenärerna drabbas - fast de som drabbas värst är chaufförer som sitter där i många timmar. På vissa bussar har förarna visserligen en liten fläkt och kan ha fönstret öppet, och få ett rejält drag, men vad hjälper det? På bussföretaget är man medvetna om att vissa gamla bussar saknar luftkonditionering, men är man medvetna om att AC:n inte fungerar på bussar med AC monterad? Den avgående trafikchefen säger glatt att 34 grader inte är okey och bussarna rullar lugnt vidare med 34 grader inne i bussen. Det kommer att ta fem år att fasa ur de bussar som helt saknar AC och hur lång tar det att fasa ur alla bussar med icke fungerande AC? Sedan är värmen är även en förarfråga. När man år efter år sitter och kör i 34° grader är man kanske inte en så skärpt förare som man borde vara. Grattis tänker vår gamla förare...det där har vi känt till i 30 år eller mer...


AC standard lär finnas på bussar i Stockholm och andra stora städer som Berlin och New York. Att det inte skulle fungera med luftkonditionering på stadsbussar är alltså fel. En så kallad fordonsutvecklare på Stockholms linjetrafik bekräftar att AC, är standardutrustning, inget tekniksprång. Modern luftkonditionering finns lätt tillgängligt och är väl beprövat, de flesta bussar som köps in idag har AC. Herr fordonsutvecklare förklarar vidare att temperaturen inne i en buss inte måste vara så väldigt mycket lägre än temperaturen på utsidan för att det ska kännas svalt och behagligt. Ofta räcker det om det är tre grader svalare inne i bussen och det är lätt åtgärdat med luftkonditionering. Utan AC blir det däremot ofta varmare inne i fordonet än utanför och då det känns mycket olustigt att kliva på bussen, man blir svettig och klibbig. Priset för att köra med AC är cirka 1 krona per mil. Luftkonditioneringen får sämre effekt när dörrarna öppnas ofta, som de gör på stadsbussar, men visst fungerar den. Om man förser bussen med "luftgardin" blir effekten på AC bättre. Att det fungerar på stadsbussar runt om i världen men inte i Sverige är förbryllande. En busschaufför som vill vara anonym blir förbannad: Det kvittar vilket annat land i Europa du åker till, alla har AC. Varför fungerar det inte här? Den anonyma föraren tror att det beror på att Västtrafik vill bara ha så billiga bussar som möjligt.
Den fullständigt anonyma föraren konstaterar också att de flesta förare mår dåligt av värmen i bussarna, de sitter ju trots allt inne i hettan hela dagen. Många tvingas åka med fönstret öppet för att få lite luft, sedan får de dras med axelproblem för att de har suttit i konstant drag hela arbetsdagen. Det finns busschaufförer som har mätt upp fyrtiosju grader i förarhytten och dom är helt vimmelkantiga och rödögda när de slutar på eftermiddagen. De äldre förarna utsätter både sig och passagerarna för livsfara.


VD:n för en större bussentreprenör blir förvånad över att stadsbussar i hela världen kör med luftkonditionering. Han är till och med så käck att han medger att han inte har koll på hur andra länder löst liknande problem och han har inte hört talas om att man kan ha det i stadsbussar. Vice VD:n för en regionhuvudman är lika branschokunnig. Det är regionhuvudmannen som bestämmer vilka krav som ska ställas på de nya bussar som köps in av en entreprenör. Han har fått uppgifter om att det inte finns någon bra teknisk lösning för just stadstrafik, dessutom är det dyrt. Därför har han gjort bedömningen att det inte fungerar. Helt klart är att dessa gentlemän aldrig åkt kollektivt, inte ens i huvudstaden, eftersom båda saknade kunskap om att StorStockholms Lokaltrafiks entreprenörer kör med luftkonditionering i sina fordon. Stackars chaufförer som ska jobba i denna värme. Inte konstigt att de är griniga ibland. Västtrafiks ledning måste vara inkompetent som inte kan ordna en fungerande och komfortabel kollektivtrafik där resenärerna är nöjda. Någon har åkt vanlig buss i så väl Spanien som i Thailand och där klarade man av att ha drägliga temperaturer i sina bussar. Men någon antog att de värderar sina kunder mer än vad Västtrafik gör. Att Västtrafik ignorerar problemet och drar lögner irriterar tydligen många och att Västtrafik är ett monopolföretag som saknar vilja och främst vill ha billiga och undermåliga bussar byggda i något låglöneland istället för att skaffa in det som verkligen behövs, skulle bero på att kostnaderna för kollektivtrafiken måste hållas nere!
Upphandlingssystemet bidrar helt klart till att anbudsvinnaren skaffar så billiga fordon som möjligt. Han kan sällan skriva av en normalbuss fullt ut på grund av anbudstiden och villkoren. Det skall ju ständigt vara nytt vid varje ny upphandling vilket leder till en rejäl kapitalförstöring rent generellt.







Buzznet :

Inga kommentarer: