16 januari 2006

Två kollektivtrafikfrågor

Vill Västtrafik öka eller minska resandet i Sjuhärad?


Man kan ju ställa sig den frågan.
Är det Göteborgsregionen som skall prioriteras?
Man kan verkligen undra!? Västtrafiks nya prissystem förefaller vara specialanpassat till Göteborgsregionen. Man kommer att betalar med kuponger i hela Västra Götaland, en direkt kopia av Göteborg. Det andra är att vissa områden har fått en klar särbehandling, andra motsatsen.
Kommunladdning i t ex Tranemo eller Svenljunga är ju löjeväckande. Det finns ju inga linjer inom kommunerna. Allt resande avser resor till och från kommunerna.

INFO



Västtrafik inför ett nytt pris- och betalsystem. Det nya kortet, Västtrafikkortet, är ett plastkort som kan innehålla olika laddningar. Det kommer att finnas två typer av laddningar; områdesladdningar (motsvarar dagens periodkort/rabattkort) och pengar på kontor (motsvarar dagens värdekort/rabattkort). Vi kommer att införa det nya prissystemet i etapper och börjar i mars 2006 att lansera områdesladdningar i en del av regionen. I november nästa år planeras det för lansering av kontofunktionen.

Tätortsladdning, 320 kr
Gäller för resor under 30 dagar i en tätort. Alingsås, Borås, Falköping, Lidköping, Mariestad, Mark (Kinna-Skene-Örby), Skara, Skövde, Stenungssund (enbart på linjerna 331 och 336), Uddevalla och Ulricehamn.

Kommunladdning, 500 kr
Gäller för resor inom en kommun under 30 dagar. Undantaget är kommunerna Trollhättan och Vänersborg. Kommunladdningen för Trollhättan gäller även för resor i Vänersborgs tätort, och kommunladdningen för Vänersborg gäller även för resor i Trollhättans tätort.

Flerkommunsladdning, 770 kr
Gäller för resor under 30 dagar i alla kommuner i Västra Götaland, utom Göteborg. (Ska du resa in i Göteborg laddar du Göteborg plus, Göteborg plus plus, eller Regionen Runt på 30 dagar. Vilken laddningen blir beror på varifrån du reser).

Regionen Runt 30 dagar, 1.150 kr
Gäller för resor under 30 dagar i hela Västra Götaland.

Fritidsladdning, 510 kr
Gäller som tidigare i 100 dagar för ungdomar upp till 20 år. Giltigt för resor inom hela Västra Götaland med Västtrafiks spårvagnar, bussar, tåg och båtar på vardagar mellan kl. 16 och 04, samt dygnet runt på helger och under de större skolloven. Gäller inte på X2000 och flygbussarna.

Göteborg plus, 680 kr
Gäller för resor under 30 dagar i kommunerna Göteborg, Partille, Ale södra, Öckerö, Mölndal, Härryda väster och Härryda mitt.

Göteborg plus plus, 950 kr
Gäller för resor under 30 dagar i kommunerna Göteborg, Partille, Öckerö, Ale, Mölndal, Lerum, Härryda, Kungsbacka och Kungälv.

ToV-laddning, 350 kr
Gäller för resor i Trollhättans och Vänersborgs tätorter.

Kan kollektivtrafiken verkligen ersätta bilen?


Antalet insändare, muntliga berättelser och annan information har lett till ett uttryck: Lita inte på kollektivtrafiken Så länge kollektivtrafiken inte är ett tillräckligt attraktivt alternativ kommer det att rulla fler och fler bilar.
Det är ju främst i de större tätorterna som kollektivtrafiken prioriteras och fungerar bra. Annat är det med trafiken utanför tätorter. Den är mest förklädd skolkörning och helt anpassat till skolornas behov. Praktiskt taget all trafik går mellan glesbygden och tätorten via ett enda alternativ. Bor man på fel ställe (och det gör rätt så många) så är kolletivtrafik uteslutet. Ytmässigt är det majoriteten!

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: