29 januari 2006

Lite om kollektivtrafik - igen!

Ljussignalprioritering


På Kungsleden har det länge varit mycket trafik, särskilt under rusningstid. I november införde gatukontoret dessutom en bussprioritet utmed leden så att bussar som ansluter från sidogatorna ska få grönt ljus. Bilarna på Kungsleden tvingas därmed stanna oftare för rött ljus. Äntligen lönar det sig att åka lokaltrafik kontra egen bil och så skall det vara. En bilist från Länghem har kört bil från hemmet i Länghem till jobbet på Sjöbo sedan 1997. Han menar att köerna bara vuxit med åren. I torsdags tog det honom 25 minuter att köra från Sjöbo genom centrala Borås till Hedvigsborg. En sträcka på fem kilometer. Lika lång tid tog de 25 kilometerna från Hedvigsborg till Länghem. Det är dags att ta linje 303 och 350/360 istället för bilen och gnälla för att kollektivtrafiken går fortare än bilen.

Priser


Från och med mars blir kollektivtrafiken till Viared 185 kronor dyrare varje månad, och mest av allt förlorar busspendlarna som jobbar i området. Det har alltid lönat sig att åka buss, men nu får jag tänka om, säger en resenär. Hon är en av hundratals som dagligen tar 42:ans eller 48:ans buss till och från Viareds industriområde. Hon bor i Borås centrum, arbetar på Ellos och har ingen annan möjlighet att ta sig till jobbet. Prishöjningen på drygt 60 procent beror på att Västtrafik har målat om gränserna så att Viared hamnar utanför tätortszonen. För ett hushåll med två busspendlare innebär det 4.400 kronor mindre i hushållskassan varje år. Höjningen var oväntad säger ordföranden i Viareds Företagsförening och representerar därmed de 4.000 personer som arbetar på Viareds industriområde. Föreningen diskuterar mycket med Västtrafik, men den drastiska höjningen kom ändå helt oväntat. Men han ser ändå den glesa tidtabellen som ett viktigare projekt än de stegrande priserna. Vill ha tätare trafik. Under långa perioder kommer mycket få bussar till Viared, vilket drabbar de som arbetar på udda tider, och Företagsföreningen är säker på att de snart vinner striden om tätare busstrafik. Som grupp har vi stort inflytande. Kan vi få igenom allt annat, så känns inte månadsavgiften så farlig. Personligen tror jag att Borås Stad och de olika intresseorganisationerna kommer att påverka Västtrafik att justera zongränser och villkor - det har redan skett på andra håll.

En betraktelse


Vad vi ser är överfulla bussar. På morgnarna är det mest folk som ska till jobbet, men på eftermiddagarna blir kollektivtrafiken en sann kuriositetssamling. Vi ser högstadiebarn. Vi ser pensionärer och handikappade; vi ser asiatiska och latinamerikanska mammor med sina barn. Vi ser män som har bytt kön. Vi ser alternativa människor i 20-årsåldern, och en del vanliga också - sådana som inte skaffat bil än. Och vi ser dem som inte skulle kunna ha bil: uteliggare med sina kassar och vagnar, förvirrade människor som egentligen hör hemma på mentalsjukhus. Sällan ser vi medelklassmänniskor som är äldre än 25. Ibland stiger intet ont anande turister på stadsbussarna och verkar förskräckta när de ser kaoset, men alla samsas vi på de överfulla bussarna. Ofta är det lite ulandsstil över bussåkandet, folk tränger och tränger tills också de har kommit in genom dörren. Många stiger in genom bakdörren utan att betala, fast det förstås är förbjudet. Kollektivtrafiken är kanske den bästa övning i tolerans man kan få i USA, för var annars blir man sammanföst med så många olika slags människor? Kollektivtrafiken är ett sociologiskt experiment.

Servicelinjer


Servicelinjerna inrättades för att äldre och handikappade som inte kunde åka med den vanliga bussen skulle kunna ta sig fram med kollektivtrafiken. Men servicebussarna har mer och mer spelat ut sin roll i Borås visar en utredning som gjorts. Omvärlden har sprungit ifrån oss och det är dags att göra något nytt, säger en representant för Borås stad. Fungerar inte Servicelinjerna fungerar inte längre som det var tänkt. Det är lika mycket ungdomar som äldre som åker och de har blivit ett komplement till stadstrafiken. Intervjuer som gjorts visar att servicelinjerna är uppskattade av resenärerna, men många av dem använder lika gärna den vanliga bussen. Linjetrafiken har handikappanpassats och har fått ett bättre utbud. Befolkningsstrukturen har förändrats på en del håll så det bor inte lika många äldre och handikappade där servicelinjerna går.


Åter till hemsidan

Inga kommentarer: