30 januari 2006

BloggPlock om kollektivtrafik


Här är lite plock från andras bloggar om just kollektivtrafik



Jag hörde i radion att en busschaufför i Jönköping blivit varnad och hotad med avsked för att han ingripit i ett slagsmål utanför sin buss. Han gick emellan ungdomar som sparkade på en liggande person för att avstyra misshandeln.
Ett föredömligt ingripande av busschauffören tycker nog alla som läser det här. Men ingalunda, hans arbetsgivare bussföretaget Arriva ansåg att chauffören begått tjänstefel eftersom han bröt mot företagets säkerhetspolicy.
Man tar sig för pannan. Har samhällsutvecklingen gått där hän att en enskild medborgare inte längre får ingripa i en nödsituation. Bussföretaget menar att istället för att ingripa själv skulle chauffören ha kallat på polis. Han kunde ha skadats vid ingripandet, företaget pengar som chauffören hade hand om kunde ha stulits, hävdar Arriva, och skickar chauffören ett brev där han meddelas att företaget "ser allvarligt på det som hänt och vill på detta sätt varna dig för att ett upprepande kan komma att medföra en uppsägning från vår sida".
Det här är allvarligt, anser jag. Bussföretagets agerande är minst sagt beklämmande. Det strider mot kristen etik och gammal hederlig svensk moral. Arrivas omtanke om sin personal och sin egendom får inte hindra en anställd från att hjälpa en människa i nöd. Jag är övertygad om att jag inte är ensam om denna uppfattning. Jag högaktar busschauffören för hans ingripande att hjälpa en medmänniska!

Biljettsystemet gör att man kan hålla koll på hur folk åker (egentligen hur en person med ett visst kort åker) och kan därmed anpassa linjesträckning och tidtabell efter hur folk åker. Man får därmed en effektiv kollektivtrafik. Det här har man nyttjat i Malmö.Trots att man har uppgiften, så verkar man inte dra någon lärdom av hur lång tid det tar att köra vissa sträckor. Många bussar, som går samma väg nu som innan, dras fortfarande med samma förseningar som innan. Detta gäller i många städer jag besökt, dock inte i alla. Har man inte automatisk insamling av uppgifter, så har man folk ute då och då som tar tiden manuellt. Varför tar man inte och justerar tiderna, så att folk slipper reta sig på att bussarna ständigt kommer försent? Det är ju enkelt. Informationen har man, så det är ju bara att använda huvudet.Det kan väl inte vara så illa att trafikplanerarna saknar förmågan att använda huvudet? Fast man kan ju anta att man tycker att förarna ska bryta mot gällande hastighetsbegränsning, så att man därigenom sparar pengar. Vilken annat skulle skälet kunna vara, när man vet att bussen tar 12 minuter på en viss sträcka under rusningen och bara 10 annars och man trots det anger 10 minuter i tidtabellen under rusningen? Det här har diskuterats förr, i samband med förarnas så kallade "kisspauser" och då var skälet just att det skulle bli dyrare, även om man inte specificerade hur det skulle bli dyrare. Jag kan dock inte se någon fördyring. Bussarna skulle ju inte ta längre tid på sig än idag. Det enda man skulle åstadkomma är att kunderna skulle bli mindre irriterade, eftersom bussarna då skulle gå enligt tidtabell. Kunderna skulle således kunna lita på tidtabellen och kunna vara nöjda med kollektivtrafiken. Dessutom, så skulle förarna slippa känna sig stressade, slippa bryta mot hastighetsbegränsningen. Så jag förstår inte varför man inte löser problemet - justerar tidtabellen efter verkligheten.

Skräckfylld bussresa! Turen från Borås blev en skräckfärd som slutade med att förare och passagerare tvingades lämna bussen.En rasande man tog tag i ratten under resan. Han gick bärsärkagång och hotade spränga allt. - Jag tycker det är fruktansvärt att sånt här inträffar. Tyvärr verkar hot och annat bli vanligare, säger lagledaren på Borås lokaltrafik - Tranemo Depå - efter händelsen på lördagen. En chaufför i laget som hon leder drabbades. På morgonen skulle han köra buss 301 mot Tranemo. Vid Trandared klev en 28-årig man på. Under helger kör inte bussen nya vägen utan den gamla, längre. Det gjorde 28-åringen rasande. Mannen krävde att bli körd direkt till Tranemo. Han gapade och skrek, fast föraren och en annan passagerare lyckades lugna honom. Men bara tillfälligt. 28-åringen blev åter aggressiv och hotfull och i Aplared ryckte han plötsligt tag i ratten. Som tur var höll bussen låg fart just då. Mannen började sparka mot baksidan av förarhytten. Chauffören lyckades larma om hjälp på radio. I Lockryd tog sig föraren och de andra passagerarna ur bussen, bland dem ett par barnfamiljer. Men 28-åringen var kvar. Mannen tog tag i hatthyllan, svingade sig så att han fick kraft att sparka sönder två biljettautomater. Han gav sig också på annan inredning och försökte få loss en brandsläckare.- Den blir bra till en bomb. Jag ska spränga bussen och polisen. Han greps som misstänkt för framkallande av fara för annan, hot mot tjänsteman och skadegörelse. Mannen släpptes senare. På bussen verkade han drogpåverkad eller förvirrad. I polisförhör sa han att han kände sig lurad och baktalad av chauffören och andra passagerarna.- Det har ju talats en del om bråk och hot sent på kvällar. Det här visar ju att förare och passagerare kan bli utsatta på dagtid och på landsbygden, säger lagledaren i Tranemo. Föraren på buss 301 kände sig i går så pass bra att han ville köra idag igen.
Så har det hänt igen. Det var visserligen ett tag sedan nu som det var lite hårdare tag på dessa linjer, men BL har ändå inte ansett dessa linjer som utsatta för våld och hot. Lite trist med tanke på att insatstiden från Polisens sida ökar med avståndet från Borås. Samma sak gäller kommunikationssystemet som får sämre verkningsgrad med avståndet från Centralorten. Sedan är systemet så pass ålderstiget att man blir glatt överraskad varje gång det fungerar. Tack och lov slutade denna provokation utan fysiska personskador - de psykiska skadorna hos förare och passagerare är lite vanskligare att mäta. Måtte vi få ett bättre skyddssystem i framtiden - även om det kostar en slant.

Jag följer trängselavgiftsförsöket med spänning. När jag åkte buss den 3 januari såg det ut som att det var färre bilar. Klockan var just 16.00. Genom att gå in på Stockholmsförsökets hemsida kunde jag se att lite rätt hade jag uppfattat situtionen. Där fanns staplar som visar trafiken dag för dag och jämförelsestaplar från dagen innan det infördes och en vanlig dag i höstas.Jag är positiv till försöket och hoppas det blir permanent om det får bra effekt. Jag vill självklart att avgifterna ska satsas på en utökad kollektivtrafik. Trängselavgifterna är ett politiskt styrmedel för att flytta trafik från överbelastade vägar till andra färdmedel där det finns resurser att ta emot fler. Att använda pengarna till nya vägar är möjligen aktuellt i undantagsfall. Det som skulle behövas är fler bussfiler, så att de resorna går smidigare. Eller så löser det sig när det blir färre bilar inne i stan. En vacker dag vill jag ha gratis kollektivtrafik. Kontrollerna kostar så mycket idag att det lönar sig att inte ta ut avgiften till att börja med. Jag ser 2-4 väktare vid varje station ibland, förutom spärrvakten. Och det är samhällsekonomiskt mer lönsamt att ha folk i allmänna kommunikationsmedel, än ute på vägarna där de riskerar sina liv och sliter på vägnätet och släpper ut avgaser.

Jag har blivit utsatt för en totalomvändelse! Jag säger numera Yippie för trängselskatten ... men kommer det här hålla i sig. Tjugo minuter till jobbet under värsta rusningstiden, parkeringsplatser - man kan t o m välja, inte kasta sig in på första bästa ... OK, det kostar - men nu åker jag för det mesta så jag bara behöver betala 20 kr tur och retur. Men är det så här det kommer bli så Go for it.
Jaha det var två motsatta och positiva inlägg om trängselskatten i Stockholm. Det som kan förvåna är att så många tror att avgiften skall gå till kollektivtrafiken i Stockholm. Man har noll koll på vad försöket verkligen kostar och man är mer än lovligt blåögda om man tror något sådan.

På http://goteborg.trafiken.nu/ kan man titta på kamerabilder hur trafiken flyter......Nu har vi ju inga sådana kameror i Borås med omnejd och inga datorer i bussarna heller för den delen.

Igår var jag på insiktsutbildning. Förvaltningen jag arbetar på driver ett projekt som heter "Kollektivtrafik för alla" och som syftar till att alla människor ska kunna åka kollektivt. Nya spårvagnar ska köpas in, hållplatser skall byggas om och handikappanpassas och förare ska utbildas. I första steget skulle vi som jobbade som administrativ personal få en halvdagsutbilding och komma till insikt om projektets förträfflighet. Först fick två representanter från två handikappföreningar berätta lite om sina svårigheter i den nuvarande kollektivtrafiken och hur de nu jobbade med att resträna sina medlemmar. Vi fick se ett inspelat meddelande från Ulrica Messing och sedan fick vi se en hel del på film. Två käcka och glada killar från Göteborgs Spårvägar tog sedan över scenen och berättade glatt om hur bra allt skulle bli. Eftersom min arbetsplats sedan länge är drivande i projektet så var det inga speciella nyheter de hade att erbjuda, men jag måste säga att det var två guldkorn de hade vaskat fram. Två roliga och framåt killar. De borde nog överge sitt yrke som spårvagnsförare och köra med Stand-Up istället. Efter Nisse & Magnus var det dags för Spåvägens nye VD att prata med oss. Oss, dvs ca 100 personer från Västtrafik, Färdtjänsten, Trafikkontoret och Spårvägen. Han var riktigt rolig han med och vi fick oss många goda skratt. Han berättade om att när han duschade så stod han vänd med ansiktet mot duschstrålen, vi fick sedan göra en övning som gick ut på att man skulle vända sig om och massera personen som stod bredvid en och därefter skulle alla vända sig och massera den personen som masserade först. Sedan bad han alla som duschade med strålen i ansiktet att sätta sig ner och alla som ville ha strålen i rygg/nacke skulle stå kvar. Det visade sig att de flesta kvinnorna föredrog att ha duschstrålen bakifrån medan männen hellre riktade den mot ansiktet *s*. Själv tillhörde jag den minoritet av kvinnor som satte sig ner. De här två övningarna hade egentligen inget samband med varandra, men det var rätt kul :))

Västtrafik åt folket! Onsdag 23 november 2005, 12:29 Idag vill jag inleda dagen med att hylla kollektivtrafik! Det är då fan inte vad man brukar göra en onsdagsmorgon, men nu är det just så att Västtrafik, kollektivtrafiken i Västra Götalands län, har SÄNKT kostnaden på deras månadskort. (Månadskortet för vuxna kostar numera 500 kr istället för 510 kr) Nu vill jag bara poängtera en sak till och det är just det här att de har sänkt kostnaden... Alltså, kostnaden har blivit mindre. Inte lika hög som förut. Inte högre. Utan mindre...Nu återstår bara en fråga: när har det någonsin blivit billigare att resa kollektivt? Det är då inte i Stockholm, inte heller i Jönköping eller någon annanstans. Priserna höjs alltid, de sänks aldrig. Sån är lagen verkar det som. Men inte i Göteborg. Jag får helt enkelt lyfta på hatten och hylla Västtrafik - Sveriges coolaste kollektivtrafik!

Busstider i realtid via webb och mobil nu kan du prova! Länge har det talats om att ge bussresenärer realtidsinformation via internet. Nu har det blivit verklighet. I Lund är ett system i drift, i Karlstad har man precis lanserat tjänsten med en ny fräsch layout, och i Luleå pågår tester. På dessa platser kan man via internet eller wap/mobil hämta info om när bussen verkligen går.

I samband med Transportforum i Linköping delas det för åttonde året i rad ut pris för bästa examensarbete kring kollektivtrafik. Vinnare i årets uppsatstävling blev uppsatsen Elektronisk tjänstekvalitet Kollektivtrafikinformation i Värmland. Prissumman är på 10 000 kronor. Kollektivtrafiken är en viktig del i det svenska transportnätet och en förutsättning för att många svenskars dagliga liv med skola, arbete och fritidssysselsättningar ska fungera. Användandet av webbaserade tjänster blir allt viktigare i takt med att Internetanvändningen i samhället ökar. Inte minst för kollektivtrafiken har Internettekniken inneburit nya möjligheter att sprida information. Att studera kunders upplevda kvalitet av dessa tjänster blir därför betydelsefullt för den fortsatta utvecklingen av webbaserad information om kollektivtrafik.
Som en liten kommentar till detta sista blogginlägg vill jag påpeka att BL:s inställning är att datakunskap i n t e är en egenskap som en kollektivtrafikförare behöver kunna. Att utvecklingen går mot webbaserad information har ännu så länge inte rubbat den grundsynen.





E-post till Bancoboy

Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: