05 januari 2006

Sånt är livet!

Mer tjat runt kollektivtrafik


Som bussförare blir man snabbt luttrad. Att fordonsunderhållet är eftersatt pga av kostnadsskäl har alla som jobbar i branchen insett och vad det leder till i slutändan kan man bara gissa sig till. Facit kommer med tiden.
Kostnadsjakten tar sig underliga uttryck ibland. Önsketidtabeller skapas för att en och samma förare skall hinna med så många turer som möjligt på ett arbetspass. Bara med den effekten att tidtabellen enbart kan hållas under obefintliga idealförhållanden. Resultatet blir fortkörning, vilda chansningar i trafiken för att spara sekunder och effektiva vägval. Lastnings- och lossningstider blir avgörande och att hjälpa kunden får komma i fjärde hand - tidtabellen blir bibeln som styr verksamheten och man disskuterar minuter hit och minuter dit. Fordon spetsvänder och ingen tid för lossning och lastning läggs in. Man för också in betalsystem som skall korta hållplatstiderna och hålla fordonen mer rullande och mindre stillastående. Påstigning kan ske i alla dörrar och självservice blir ett nyckelord. Kundservice blir för dyrt och överlämnas till personal utanför själva transportsystemet. Kunden får själv uppsöka dessa externa tjänster. Den tid kunden får lägga ner på att hitta och utnyttja dessa tjänster räknas inte in i restiden av varesig kunden eller företaget. Ett elegant sätt att lura kunden att tro att resan tog kortare tid än den i själva verket gjorde.
Ett annat sätt att lura kunden är att placera hållplatser så att bussens körväg blir så rak som möjligt och kunden får bidra med en längre promenad till hållplatsen. Den kund som kommer på att beräkna restiden från det man lämnar sin bostad till man kommer fram till sitt resmål kommer att göra intressanta upptäkter.

Intern marknadsföring


Intern marknadsföring kan bland annat beskrivas som bästa sättet att motivera personalen till att bli tjänstvillig och inställd på kundinriktat arbete. Intern marknadsföring kan också sägas vara den ledningsfilosofi där de anställda behandlas som kunder. Personalen skall känna sig nöjda med sin arbetsmiljö och relationerna till sina kollegor på alla nivåer samt med relationen till företaget som arbetsgivare. Det finns vissa teorier som hävdar att två ledningsprocesser utgör intern marknadsföring: attitydutveckling och kommunikationsstyrning. Tyvärr brukar inte chefer och arbetsledare vara så värst intresserade av sina medarbetare och förstår inte deras behov av tvåvägskommunikation. De anställda får i vissa fall massor av information och absolut ingen uppmuntran. Resultatet blir att personalen inte tar till sig informationen.
Detta med intern marknadsföring är inget som förekommer inom kollektivtrafiken. Där anses den bara kosta pengar och skapar inga mervärden.

En sådan här blogg


En sådan här blogg är ju i sig en form av intern marknadsföring, samt också en informationskanal beroende på hur innehållet utformas.

Till exempel kan vi ju alla konstatera att nytt biljettsystem monterats in i alla våra bussar och att placering och utformning knappast är gjort med tanke på föraren som skall använda systemet. Vete katten vem det är utformat för?
De nya förarkorten är under utdelning och finns att tillgå via depåledaren, vårt allt i allo.
Tyvärr drog vi på oss några mindre smickrande anmärkninga de sista dagarna år 2005, helt i onödan kan tilläggas. Det går alldeles utmärkt att hålla tiderna som finns i våra körspecar och vi är lyckligt lottade som har så väl anpassade mellantider. Man måste varken avgå för tidigt eller leka rallyförare för att komma från en hållplats till en annan. Kör lugnt och mjukt så att kunden somnar eller kan läsa dagstidningen i lugn och ro utan att behöva klamra sig fast i inredningen.

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: