22 januari 2006

22 Januari 2006

I bladet kan man läsa om svenska kriminella ligor som kapar eller kraschar företags webbservrar och sedan kräver pengar. En modern variant på klassisk "försäkringsverksamhet". Även den verksamheten har följt med i teknikskiftet.

Det bristande politiska engagemanget bland kommuninnevånarna leder till färre politiker med större makt. Ett skäl kan ju vara den politiska maktkoncentration som förekommer och svårigheterna att bli delaktig i politiska processer. Våra kommunpolitiker har bundit ris åt sin egen rygg. Nu kommer resultatet när man inte släpper in någon i den innre kretsen.

IT-avdelningen Tranemo Kommun växer med en person. Orsaken är framför allt att Tranemo Gymnasium lockade nya elever med egen dator. Det blev en hel del datorer det.

Samtidigt har högskolestuderande totalt fallit ur ramarna. Prototypen är 20 år, ensamstående och hemmaboende. Nu är dom äldre, sambo eller gifta, har barn och bor inte alls hemma. Problemet är att högskolor och universitet inte förstått den nya situationen och inte CSN heller.

Religion är i n t e främst en fråga om t r o. Nej det är en uppsättning regler för mänsklig samvaro. Kopplar man in tro - ja då kommer också makt och kontrollbehov in i bilden. Och vad makt och kontrollbehov ställer till med kan vi se dagligen i TV och läsa i tidningar eller höra i Radio. Nu pågår en rättegång i Italien om Jesus funnits som en verklig person. Hur det går vet ingen och ena partens mål är att en gång för alla "döda" alla relioner som passeras på att Jesus funnits. För mig spelar det ingen roll - det är regelverket om hur vi människor skall bete oss mot varandar som är det viktiga.

En skröna som kan roa måhända för detta är en typiskt dag på jobbet.


Vi har ju alla en snäv tidtabell som gör det svårt att skapa kundkontakter, men det uppvägs av blandade förföriska parfymdofter. Se men inte röra!

Har Du förresten noterat hur många allergiker och handikappade som åker buss. Jag har alltid passagerare pådessa platser - märkligt nog ser de allra flesta otroligt friska ut. Dessa passagerare skall alltid samtala med föraren - om dom lyckas överrösta vindbruset från framdörren och sidofönstret i 90 km/tim och det lyckas oftast.

Skyltarna fortsätt bakåt i bussen och utgång bak borde tas bort ur bussarna för ingen har sett dom. Ytterligare en skylt som inte fyller någon funktion är Stå ej inom markerat område. Ingen har förstått vilket område som avses om man ens sett skylten.

Har Du lagt märke till hur många alternativa användningsområden det finns för en bussållplats? Inte! Rökruta, Regnskydd för icke resenärer, Toalett, Uppställningsplats för lastbilsläp, Rastplats för bilister och mycket mer. Det är inte klokt vilken uppfinningsrikedom det finns.
Fast det är ett segt släkte dessa kollektivresenärer som kan stå i en snödriva och vänta på bussen - kollektivtrafik och vinter hör liksom inte ihop. Snöröjning av hållplatser är lågprioriterat.

Murphys lag har vi väl alla drabbats av när vi ligger efter i tidtabellen - eller hur? Bommarna är nere och tåget kommer aldrig, en kreaturstransport efter traktor vanligtvis kor, en dumpers som klarar hela 50 km/tim, en motorgräsklippare, helgbilister som beundrar allt utom trafiken, en bil med överlastat släp, en grävmaskin, en traktorgrävare, en lastbil med bred last osv osv....
Och vem satte upp rödljusen? Där sprack turlistan igen. Och så en trafikolycka och ingen alternativväg i sikte. Tänk att det finns så många Kenny Bräck det finns i Kind!

Fast bäst är väl ändå alla passagerare som vill betala kontant eller fylla på sitt värdekort. Det trevas i börsen efter pengar .... och det trevas och trevas. Då man måste lägga band på sig och inte mumla Jämna pengar tack! För visst halas det upp 100 kronor för att åka för 20 riksdaler.

Med jämna mellanrum kommer det passagerare som inte blivit betjänad av en annan chaufför och så skall man sälja ett fritidskort, regionskort eller något annat kort som inte säljs varje dag. I dessa lägen är det bara att slänga ut tidtabellen.

Några andra situationer som definitivt spräcker turlistan är faster Elsa (76) som lugnt och fint äntrar bussen och noga väljer vart hon skall sitta, makar försiktigt in handväskan och sätter sig. Jag vågar då inte lämna hållplatsen innan hon satt sig för då faller faster Elsa säkert omkull i bussen.

Vi delar ju ut reflexer till våra kunder och dessa klär sig oftast i mörka kläder och glömmer reflexen hemma fast dom vill gärna att man stannar på hållplatsen när det är nedmörkt - i alla fall, och det gör vi självklart (vete katten hur det går till).

Ungdomarna har sitt eget sätt att ta sig ombord här gäller principen alla på en gång, vilket oftast innebär att ingen kommer in. Sådant tar tid. Fast å andra sidan så flyger stående skolbarn rätt så långt i 90 km/tim. För dom har ju inte vett på att sitta ner i bussen - trots upprepade tillsägelser - minnet är kort där.

Jag har också noterat en riktig luring: Hur kan vi locka till oss fler passagerare när dom skall stå i en snödriva och vänta på bussen? Eller kliva av i en! Sug på den Du!

Och så var det detta klassiska med övergångsstället. Hur många har inte upplevt att gående kliver ut i gatan rakt framför bussen utan att ens se sig för, eller står på trottoaren och väntar tills bussen nästan är framme innan man kliver ut i gatan. I dessa ögonblick är det klart svårt att mjukbromsa - fast man måste.

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: