30 januari 2006

Det var ett väldigt tjôt om kollektivtrafik

Rikstrafiken har dragit in sitt glesbygdsstöd på 2,3 miljoner kronor till Länstrafiken. Det betyder att den kompletteringstrafik, som pengarna använts till, hotas på sikt. Kompletteringstrafiken har införts på ställen där bussturer dragits in på grund av för få resande. Kompletteringstrafiken måste beställas per telefon när man vill utnyttja den. Så ser verkligheten ut för begreppet "Hela Sverige skall leva". Hur var det nu samhälls- eller företagsekonomisk kalkyl? Det där med samhällsnytta fick stryka på foten.

Efter ett antal turer och olika besked blir det trots allt gratis kollektivtrafik för alla ungdomar under 18 år under ett dygn nu i helgen. Nu meddelar Västtrafik att man kommer att genomföra arrangemanget, trots att kommunstyrelsen formellt inte gett sitt godkännande. Västtrafik meddelar att man fått en beställning som inte går att ändra med så kort varsel. Det var ungdomsfullmäktige som beslöt att ge alla ungdomar ett gratisdygn på spårvagnar, bussar och lokaltåg. Tufft försök - frågan är om det gör någon skillnad?

Just nu är kollektivtrafiken försenad på grund av vädret. Tidpunkten har långa telefonköer. Västtrafik räknar med att fortsätta köra men nästan all kollektivtrafik kommer att vara försenad resten av dagen. Västtrafik uppmanar resenärerna att ha överseende med omständigheterna och tänka på det och ha goda tidsmarginaler när de ska ut och resa. Hoppsan, kan bussen påverkas av väder och övrig trafik? Det står ju här i turlistan att bussen skall vara vid Resecentrum klockan 08:07 och jag skall med tåget :-(. Kopplingen mellan väderlek och bussar & tåg har nog inte riktigt gått hem.

Kan arbetspendling med kollektivtrafik fungera som bantningsmetod? En studie gjord på Karolinska sjukhuset visar att överviktiga kvinnor som tar bussen till arbetet istället för bilen går 1 600 steg mer varje dag och har bättre kondition än de som tar bilen. Se där ett starkt argument för att åka buss. Med tanke på alla bantningstips i tidningar och reklamTV så har vi här en metod som bevisligen fungerar. ÅK BUSS!

Polisen har under gårdagkvällen och natten genomfört en stor insats mot ordningsstörning inom kollektivtrafiken. Detta för att komma till rätta med den allt hårdare attityden och de provokationer som framför allt unga resenärer utsätter förarna för. Det är ju själva den att detta överhuvudtaget skall behövas. Uppenbarligen fungerar inte samlevnadsreglerna människor emellan eller så finns det för många varianter?!

Vägverket skapar arbetstillfällen i hela landet genom att ge kollektivtrafiken resvärdar som ska göra skolskjutsar säkrare och kollektivtrafik mer tillgänglig för funktionshindrade och äldre. Plusjobb kallas det. Vad händer med de bussvärdar som redan fanns och som lokaltrafiken själva betalade? Får regiontrafiken del i denna satsning?

Ett nytt biljett- och betalsystem för massa miljoner kronor ska införas på bussar och tåg i Mellansverige med start 2007. Åtta trafikföretag har genomfört en gemensam upphandling av ett framtida biljett- och betalsystem. Upphandlingen omfattar utrustning i mer än 1500 bussar och 50 tåg och nära 500 000 kontaktlösa resekort. Systemet ska levereras av det tyska företaget Atron Electronic. Det nya systemet gör det möjligt att betala resor över länsgränser. Kunden kommer själv att kunna ladda sitt kort och sköta abonnemang via sin dator hemma. Där kan man undra om dom kommer igång i tid? Västtrafik ligger ljusår efter sin ursprungliga tidtabell pga tekniktrassel och f-n vet allt. Hur bra "vårt" system är i operativt skick har vi aldrig fått veta - vi tillhör inte den betrodda gruppen. Vi tillhör "need to know"-gruppen - och dessutom är vi lågprioriterade.

Morgonens busschaufför visade sig vara något av en överraskning. På förarstolen satt en liten kvinna, som såg ut att vara någonstans mellan tjugo och trettio år. När vi morgonpendlare klev ombord mötte hon våra blickar en och en och önskade oss en god morgon med ett vänligt leende. Detta händer inte särskilt ofta. Bussfärden därefter var en dröm. Chauffören körde med tryggt självförtroende, utan tvära inbromsningar och den okoordinerade rytm som annars utmärker linjen i morgontrafik. Så vitt jag kunde se förgrep hon sig inte på fotgängare och försökte inte preja cyklister av vägbanan. Visserligen kom vi fram fem minuter senare, men vad gör väl det? Jag åker gärna med henne igen. Äntligen lite beröm till en bussförare - det mesta brukar vara gnäll.


Brev till Bancoboy
Åter till hemsidan

Inga kommentarer: