11 augusti 2011

Torsdagen den 11 augusti 2011

Bo: Jag kom att tänka på det vi snackade om igår angående SVT. Detta med webballsången är ju faktiskt ytterligare ett sätt att utesluta vissa tittargrupper från gemenskapen. Där är det kanske främst landsbygdens folk som drabbas som inte har tillgång till Internet eller vars uppkoppling är via modem eller är på annat sätt för långsam.
Apropå utanförskap så håller webbtidningarna så lugnt att försvinna och ersättas av olika elektroniska prenumerationer. För de ekonomiskt svaga minskar utbudet av allsidig information. Att vi sedan inte har tillgång till ett bibliotek med gratis dagspress gör oss ännu mer utanför.
Undrar om Kommunen någonsin kommer att satsa på ett webb-bibliotek för de som har råd att koppla upp sig till Internet i framtiden?

Roy: Sedan finns det en stor grupp äldre som varken har tillgång eller kunskap om internet. Jag minns inte siffran just nu, men det var rätt många faktiskt. Fler än man skulle kunna gissa.
Inte blir det bättre av att Scanova håller på att plocka ner koppartråds-telenätet. Det nät som givit oss en hygglig bredbandsuppkoppling via ADSL. Nu måste man satsa mellan 10.000:- och 20.000:- per hushåll för att hänga med i utvecklingen. Det är dagspriset för att få en fiberanslutning.
Samhället håller på att skapa A- och B-lag; en ekonomiskt utanförskap.

Bo: Att vara ekonomisk krympling och rörelsehindrad i Tranemo Kommun är verkligen ingen höjdare alla dagar i veckan. Man anser exempelvis att den som inte kör själv inte heller behöver P-tillstånd. Att det t ex krävs utrymme för att lasta ur och i rullstolen tar man inte hänsyn till. Kommunens åsikt är att jag stannar och lastar ur Dig och rullstolen och lämnar Dig i Din rullstol och sedan åker och parkerar. Sedan går jag tillbaka i from förhoppning att Du står kvar där jag lämnade Dig. När vi sedan ska lämna platsen ska allt ske i omvänd ordning.
Okunnigheten om verkligheten gör mig vettskrämd. Allt rör sig inte om lilla Tranemo Kommun. Att tillämpa detta förfaringssätt i exempelvis Stockholm eller Göteborg är stört omöjligt och att åka in till Skansen i Stockholm utan P-tillstånd går inte.

Roy: Då följer en annan parallell fråga? Hur pass anpassat är det offentliga rummet till olika handikapp? För vår del kunde vi notera att det gick hyfsat att ta sig fram i vissa delar av Södermalm i Stockholm samt vissa delar av Östermalm och Norrmalm i samma stad. Problemet var oftast att de som utförde vägarbete eller satte upp byggnadsställningar inte hade alla hästar i stallet.

Bo: Att åka T-bana var inte helt lätt. Det krävdes att hissar fungerade för att göra det möjligt och man var hänvisad till utrymmet vid in- och utgångsdörrarna. Det fanns ingen plats att inte stå ivägen på.
Bussar hann vi ju aldrig prova. Men vi kunde notera att ofta gällde det att springa på och av och det gör man inte med rullstol. I vart fall på de bussar som trafikerade den del av Södermalm som låg nära Slussen.
Här hemma hörde jag att vissa grupper borde mejlbomba Västtrafik i hopp om att få en fungerande kollektivtrafik. Kan uttrycket mejlbomba bara vara ett olyckligt ordval eller ett tecken i tiden? Vi får verkligen hoppas att det bara är obetänksamhet och inget annat.

Roy: Hur det hade varit att besöka Gamla Stan med sina kullerstenar vågade vi inte testa.
Nu såg jag att politiker vill rätta reformer efter plånboken och i den visionen fanns vi pensionärer inte på kartan. Begrepp som uppskjuten lön fanns liksom inte med i den världen.

Bo: Detta påminner mig lite om upploppen i Storbritannien. Det är ju ett väldigt gammalt klassamhälle där politiker inte har någon som helst kontakt med verkligheten. Nu är det ju en gammal kolonialmakt så man är van att utnyttja människor till personlig vinning.
Ökar man då samhällsklyftorna så kokar det givetvis över, precis på samma sätt som i vissa arabländer runt Medelhavet.

Roy: Som jag ser det är det samma visa över stora delar av västvärlden just nu. De besuttna skor sig på de fattigas bekostnad. Vi får nog förvänta oss fler reaktioner framöver. Ordningsmakten betalas ju av de som har resurser och riktas givetvis mot de som inte kan betala.

Bo: Om vi nu skulle hålla oss till vår verklighet så har vi väl några små detaljer att konstatera. En sådan torde vara det faktum att brevlådorna placeras långt från bostaden. Det har visst något med Postens bekvämlighet att göra, men det är knappast till gagn för den som har ett handikapp. En form av utanförskap.
Den andra jag kom att tänka på är detta med Apoteket. Sedan apoteksreformen har lagerhållningen av receptbelagda läkemedel upphört. Det betyder minst två resor till Apoteket. Jag funderar på om det inte skulle bli smidigare att beställa via Internet och bara behöva ta sig till brevlådan. Två resor till Apoteket blir troligen dyrare än frakten till brevlådan.

Roy: Jag läste till min förvåning att fastemånaden Ramadan inom islam är en väldigt lönsam affär för livsmedelshandeln. Tydligen äter man mer än någonsin under fastan. Ordet fasta betyder nog inte samma sak för oss och dom.
Något forskningsinstitut i USA har för övrigt slagit fast att de religiösa konflikterna i Sverige har ökat mellan en växande muslimsk befolkning och övriga innebyggare. Notera uttrycket växande…  Fast jag vet inte vad jag skall tro. En kul grej såg jag vid vårt senaste besök i Göteborg. Hoppar Du från ättestupan hamnar Du idag i en moské. Kan det vara ett tidens tecken?

Inga kommentarer: