20 augusti 2011

Lördagen den 20 augusti 2011

Roy: Jag undrar vad som är en skälig levnadsnivå?
Bo: Jag misstänker starkt att när det kommer till dessa begrepp är det stor skillnad på folk och folk. Vår skäliga levnadsnivå ligger betydligt avsevärt lägre än t ex Fredrik Reinfeldts.
Roy: Det vet jag väl. Jag har redan fått klart för mig att Din och min levnadsnivå ligger på cirka 35% av den nivå vi hade som löntagare. Eftersom vi får cirka 40% så betraktas vi som förmögna i dessa sammanhang.
Bo: Fast jag måste säga att det är förnedrande att behöva tigga bara för att man blivit pensionär.
Roy: Om jag fattat nått överhuvudtaget så är det Fredrik Reinfeldt och hans regering som bestämmer vår skäliga levnadsnivå via den så kallade Riksnormen. Denna riksnorm utgör summan av de personliga kostnader för samtliga medlemmar i hushållet och de gemensamma hushållskostnader som specificeras i ett antal förvirrande tabeller.
Det jag lade märke till var att begreppet resor inte fanns i någon tabell. Där emot fanns begreppet samtliga måltider, men hur fasen man skall få hem krubbet gick inte att utläsa.

Bo: Men en sak är i alla fall kristallklar Roy! Vi hade aldrig förutsett att vi skulle kunna ha FÖR HÖG inkomst för att få äldreförsörjningsstöd.
Roy: Nej det hade vi aldrig trott, men det visar å andra sidan hur lågt Regeringen anser att skälig levnadsnivå ska ligger för samhällets fattigpensionärer. Efter 50 års arbetsliv är dom inte värda många kronor.

Bo: Han som uppfann saxen måtte ha haft på känn hur djävliga kommande livsmedelsförpackningar skulle bli att få upp. Dom är snudd på ointagliga.

Roy: Så har polisen kollat bussar som kör för Västtrafik igen. Det drogs aldrig någon slutsats av dessa insatser som att hela anbudssystemet med underfinansierade bud är roten till det onda.
Inte heller hördes det ett pip om att INGEN lyssnar på förarna eller läser deras felrapporter.
Man får lätt ett intryck av att Västtrafiks företrädare är väldigt naiva.
Bo: Eller så blundar dom för konsekvenserna och skyller allt på andra. När vi fortfarande var yrkes-verksamma hette det Värsttrafik och dom gjorde sig inte kända för att lyssna på fotfolket. Jag fick snarare ett intryck av att hög personalomsättning hos entreprenörerna var bra. Den höll tillbaka olika förar-krav.
Resultatet är ganska givet. Förarna har ingen tid att ens titta på bussen och dom som tar av sin fritid för att göra det nonchaleras.
Arbetstider och andra arbetsmiljögrejor har väsentligt försämrats och bussbranschen vill nu ha in barnen bakom ratten för att skapa ett rejält föraröverskott och få ner/bort lönedrivande förutsättningar.
Roy: Jag vet! Den där märkliga förarbristen som inte finns! Den där enorma förarbristen som gjorde Dig och mig arbetslösa.

Inga kommentarer: