22 augusti 2011

Måndagen den 22 augusti 2011

Bo: Det är rätt risig TV denna veckan för oss som inte har råd att lägga pengar på betal-TV.
Roy: Men fredagen såg rätt bra ut så vi får väl längta dit då!
Bo: Mmmm

Roy: Så händer det igen!
Bo: Händer vad då?
Roy: Jo driften av ett äldreboende ska upphandlas. Anhöriga och boende får inget veta och de som ändå snappat upp nått och protesterar tystas ner.
Bo: Jag förstår Din upprördhet. Vart tog hänsynen till de äldre vägen? Vart tog begrepp som kontinuitet vägen? De boende får ny stressad personal som är ovana vid de boende – en ny inkörningsperiod skall avverkas.
Roy: Jag hörde att egennyttan inom administration är den säkraste karriärvägen och detta är väl ett exempel på detta.
Bo: Vänta nu lite här! Allt detta rimmar illa med äldre-omsorgens uttalade mål att man alltid utgår ifrån den enskilda individens behov, med tillägget att om inte det fungerar erbjuds man en annan lösning som ännu bättre tillgodoser behovet.
Roy: Det var nog det mest verklighetsfrånvända ut-talande jag har hört på väldigt länge.

Bo: Har Du hört att KD sätter vårt välbefinnande före krogmomsen? Visst är det gulligt!
Roy: Verkligen. Men jag tvivlar på att vi får råd att gå på krogen även om man sänker momsen. Så den sänkningen var inte ämnad för oss hur som haver.
Bo: Knappast. Vi har ju dessutom så många krogar att ÅKA till här ikring.

Roy: Hörde Du om studenten som sprungit ifrån sin plånbok på väg till en föreläsning?
Bo: Nej det kan jag inte dra mig till minnes – men å andra sidan är inte minnet vad det har varit.
Roy: Alltnog. Killen, som läser juridik, hade sitt registrerade årskort i den plånboken och givetvis åkte han på en kontroll. Böter för färd utan färdbevis. Han gick till tinget för Västtrafik menade att han mycket väl kunde ha lånat ut sitt kort till någon.
Bo: Det där låter som Västtrafik i ett nötskal. Jag misstänker att kontrollanterna aldrig kollade i databasen att han hade ett giltigt färdbevis heller, som polisen kan göra om man rusat ifrån sitt körkort.
Roy: Det tror jag inte eftersom man utgick ifrån att kortet var utlånat. Värsttrafik har ett uselt biljettsystem men dom vägrar att inse det.

  

Inga kommentarer: