28 augusti 2011

Söndagen den 28 augusti i nådens år 2011

PICT0027

Bo: Du Roy! Är det så konstigt att vi vanliga dödliga misstror de där halvgudarna som kallar sig politiker?
Roy: Nä, det är rätt naturligt. Problemet brukar vara att halvgudarna själva inte fattat den grejen. Fast jag misstänker att Du är ute och fiskar efter något annat!
Bo: Mmm. Jag tänker på före och efter ett val och jag tänker på blå och gula lådor. Jag tänker på en enhetlig regiontaxa, lika för alla oavsett var man bor. Innan regionomvalet skulle det införas ett enhetligt taxesystem. Efter regionvalet skall det bara utredas och sedan begravas.
Roy: De politiska halvgudarna besväras inte ett dyft av löftesbrott. De lurade till sig makten och det räcker för dessa halvgudar. De svamlar bara vidare om nya stor-slagna planer som de inte heller tänker genomföra. De finns till och med halvgudar som upprepar gamla, redan svikna, vallöften. Verklighetsförankringen har flytt sin kos för länge sedan.
Bo: Hur var det nu en klok man sa. “Alla kan vi göra fel, en politisk halvgud gör bara så mycket större fel.

Roy: Jag ser att begreppet skilda världar mer och mer tar form i den verkliga världen. Mäklarfirmorna ägnar sig att förmedla lyxobjekt som ger klirr i kassan och byggföretagen bygger knappast studentlägenheter för fattiga studenter, det ger inget klirr i kassan. De rika blir allt rikare och vi andra allt fattigare.
Bo: Och att vi blir allt fattigare är inte speciellt märkligt eftersom vi ju direkt stöder sydeuropeiska länders usla ekonomi. Våra ihopsparade pensioner går ju till Spanien, Grekland och Italien. Tror fasen att vi blir fattigare.
Roy: Vågar jag gissa att dessa fondchefer dessutom fått feta bonusar för att de försnillat svenska pensionsmedel?
Bo: Det är högst troligt och stämmer väl in på begreppet “Skilda Världar”, för även experter kan ha fel och då har dom det på ett väldigt avancerat sätt.
Roy: “Skilda Världar” brukar ibland kallas för arbets-linjen också! Den innebär att man skall jobba så att dom rika blir ännu rikare. Att leva i utanförskap finns inte och de som inte arbetar är lata och odugliga. Det gäller såväl barn som pensionärer som alla där emellan som av olika orsaker inte är arbetsföra.
Bo: Nu tycker jag att Du kan sluta att berätta själv-klarheter för mig.
Roy: Okej! Då går vi väl och lyssnar på irländsk folk-musik istället. Tex The Dubliners!  

Inga kommentarer: