31 oktober 2009

Söndagen den 1 November 2009

- Se där ja, så var det en ny månad med ordningsnummer elva.
- Men, men, men då är det ju strax jul då... Och innan Lucia skulle uttagningarna vara klara till Veolias laguppställning. Tiden riktigt flyger iväg.

- Det är inte klokt vad "ringrostig" man blir när man varit ledig från tjänst ett tag.
- Jo det håller jag med om.
- Jag mindes inte hur helvetes krångligt Västtrafiks Hajen-grupp gjort det för att checka in en grupp, men det blev jag illa kvickt varse. Hos oss skall man dessutom åka flerzons vilket genererar ännu fler knapptryckningar.
- Jag gjorde en liten lathund på detta eftersom vi inte fick träna så många minuter på detta innan vi var tvungna att gå ur trafik.
- Tack skall Du ha - den kommer väl till pass till nästa gång. Vi får väl sätta oss och plugga lite igen.
- Jepp! Jag har förstått att det varit ett sjujäkla spring på Grand Hotel i Borås i helgen.
- Tyst för katten, det är hemligt vilka depåmedarbetare som varit på "förhör". Sånt pratar vi inte om på denna depån. Tyyyyyst!
- Jaha, Okey då ra... Hade ingen aning om att det var så hemligt!
- Men det verkar det vara. Ingen talar om det i alla fall.

- Jag läste om idébanken i Tranemo Kommun i BT och det var en sak som slog mig direkt!
- Gjorde det ont?
- Lite. Alla idéer handlade om centralorten Tranemo. Det finns inget omland runt centralorten. I vart fall fanns det inga idéer om att utveckla hela kommunen.
- Det är väl Tranemo Kommun i ett nötskal.

- Jag läste att skolungdomar vill ha bättre kollektivtrafik.
- Jag är knappast förvånad.
- Jasså, jaha, denna gången gällde det Motalaområdet. Gör det nån skillnad för Dig?
- Nej, jag inbillar mig att det är ungefär samma önskemål över hela Sverige. Har man inte körtkort och bil är man beroende av kollektivtrafik och i områden där det funkar dåligt överger man kollektivtrafiken illa kvickt när man tagit körkort.
- Jo det har vi ju kunnat se i vår egen hembygd, så där biter sig kollektivtrafiken i svansen.
- Inte bara dom, även kommunerna. Ungdomarna lämnar oftast bygden. Den har sällan erbjudit den stimulans och de arbetstillfällen som håller kvar de unga. Dubbelt illa med andra ord.
- En typ av automatisk avfolkning alltså.

- Jag råkade läsa en sammanfattning om trängselavgifterna i Stockholm under testperioden och inte sjuttsingen gick dom pengarna till förbättrad kollektivtrafik inte, fast man lovat just det.
- Mycket snack och lite verkstad som vanligt alltså.
- Otroligt mycket för trängselskatten ska gå till att bygga ut vägnätet runt och i Stockholm och inte till att säkra en fungerande kollektivtrafik.
- Det är alltså det F Rainfeldt menar med att nå klimatmål.
- Ord och handling följs inte åt.

- Jag hörde att i Gävle skall Stadsbussar i Östersund AB köra stadstrafiken...
- Det rör på sig. VL betyder väl Vänersborgs Linjetrafik och dom kör ju här runtomkring. Fast dom finns även i Oskarshamn, Göteborg, Mönsterås och Karlskoga.
- Och i Stadsbussar i Östersund AB döljer sig en gammal bekant - Orusttrafiken. Vi skrider närmare och närmare oligopol.
- Samtliga stadsbussar var utrustade med klimatanläggning och inte att förglömma: Alkolås!

- Jag hörde att Västtrafik ska höja priserna igen, nu med 2% på områdesladdningarna, den största produktgruppen.
- Jag hörde nått om det ja.
- Och Stockholm har blivit utsedd till Världens bästa busstad. Det händer verkligen kul grejor!
- Vad säger Du om gratis buss på nyårsafton då? I Norrköping!
- Det låter ju helt rätt - alla skall hem och lämnar bilen hemma och åker rattonykter med bussen istället. Jättesmart alltså!

1 kommentar:

Josefin sa...

Googlade bussbranchavtalet och kom hit. Och så är det en bild på en hållplats längs linjen jag kör. Kul! :D