02 oktober 2009

Fredagen den 2 Oktober 2009

- Intressant! Resande från Svenljunga och Tranemo får efter ombyggnaden av Söderbrogatan permanent betydligt längre gångavstånd när man ska byta till stadsbussarna.
- Undrar om det inte är ett medvetet drag i avvecklingen av så kallad olönsam trafik?
- Den som lever får se.

- Den så kallade humorn har i alla fall värderat helikopterrånet i Stockholm och Stockholmsrånet har nu slutligen fått vad det förtjänar - en egen beskrivande bild. Vad tycker Du broder?
- Som vanligt synnerligen träffande. Det är väl så här vi lantisar uppfattar huvudstaden och allt märkvärdigt som händer där.



- Jag fick en fråga här om dagen jag absolut inte hade något svar på och det kändes lite olustigt!
- Och hur löd den då?
- Vart skall Ditt företag ha sitt julbord i år?
- Det känns lite som en retorisk fråga.
- Inte sant.

- På Irland röstar man om Lissabon-fördraget ännu en gång eftersom EU inte kunde acceptera ett nej.
- Just det och jag och en maskin för pant av tomburkar och tomflaskor hade en dispyt om fri rörlighet för varor. Maskinen vann. Det finns ingen rörlighet för öl & läsk. Här råder svenskt monopol.

- TV4:as INLÅST har verkligen lyckats få mediareklam så det räcker och blir över.
- En sak är i alla fall säker, dom är verkligen duktiga reklammakare på TV4.
- Men jag tycker att många helt glömmer bort varför TV4 finns och vilket huvudmål verksamheten har.
- Jasså?
- Inte Du också. TV4:as mål är att skapa spektakulära program som sticker ut och drar till sig så mycket tittare som möjligt så att TV4 kan ta bra betalt för reklamTVsekunderna. TV4 lever på att kunna sälja TV-reklam med så stor exponering som möjligt och då är det breda och ytliga program som gäller.

- Unesco har i alla fall nu tagit steget fullt ut och fört in Skånskan som ett utrotningshotat språk. Än har vi inte sett slutet på märkliga överraskningar. Notera att skånska ICKE är en dialekt utan ett eget språk.
- Fattar. Jag sitter här och undrar hur stora böter en kissnödig busschaufför får vars enda alternativ är att pinka i naturlådan. Det som står i olika kollektivavtal om tillgång till WC stämmer inte.
- Och insändarna rörande det "nya" Västtrafikkortet tycks inte upphöra. Man hittar dom i tidningar från Göteborg och upp i hela Bohuslän.
- Man kan spekulera i hur lång tid det tar innan det klingar av....
- Mmmm. Men det känns tryggt att Räddningstjänsten seriöst övar för att kunna agera när det blir allvar.
- ???
- Övar bussolyckor alltså... Verkar rätt vettigt.

- Så har vi fått en ny mobiltelefondebatt. Nu vill tydligen en majoritet av svenskarna (55%) att mobiltelefonprat ska förbjudas vid bilkörning. Argumentet är att distraktion blir ett större och större problem i trafiken och i logikens namn borde då även kommunikationsutrustningar i bussar och lastbilar förbjudas eftersom dom skapar precis lika mycket distraktion.
- Sedan skall vi inte glömma hur stor distraktion GPS-utrustning i t ex en taxi skapar. Det är nog dax att förbjuda den också. Och glöm inte hur splittrad man blir av att lyssna på bilradion. Tänk Dig ett spännande sportreferat.
- Enligt de senaste veckobreven ska man lämna mobiltelefonen hemma när man jobbar. Det är förbjudet att använda den både vid lastning och under körning med eller utan handsfree - fast här är det tydligen inte farligt att använda kommunikationsradion - inte ens när sladden till micken trasslar in sig i ratten, vilket har hänt!
- Klaga inte - nu har Du ett legitimt skäl att inte bli störd på jobbet.
- Jo ja jag ska inte ta mobilen med till jobbet i framtiden. Och den störande komradion får väl vara nedskruvad. "Jag är rätt trött på om det är nån som kan köra en buss till garaget och liknande."

- Snälla (M)-kvinnor det är inte bara inom vården som delade turer förekommer.
- ???
- (M) har tydligen på någon stämma motionerat om att landsting och kommuner skall avveckla delade turer. "Skulle Du vilja ha arbetsdagar på 13 timmar där Du tvingas dela upp Din arbetsdag i två eller fler delar, med en ledighet som Du knappast kan använda?"
- Alla skrek nej antar jag!
- Tyvärr inte. (M)-stämman vågade inte ta ställning. Det kunde ju skadat partiets ekonomiska stöttepelare.
- Det finns alldeles för lite debatt och kunskap om dessa delade arbetspass. Det borde skrikas högre och längre. Dessutom innebär dom en allvarlig risk för personal i trafiken. Trötta förare är knappast bättre än mobilpratande förare.

Inga kommentarer: