09 oktober 2009

Fredagen den 9 Oktober 2009

En typisk busshållplats för skolbarn!

- Distraherade förare orsakar flest olyckor skriker rubriken.
- Det är väl sant. Kolla hur det gick för den onanerande lastbilschauffören när han fick utlösning.
- Haha. Nu valde Du väl ändå ett överdrivet exempel.
- Nu är åter mobiltelefonsamtal på tapeten. Man vill göra gällande att 6% av alla bilolyckor beror på mobiltelefonsamtal.
- Såpass. Alltså jag trodde att alla bilolyckor berodde på att man kör en bil och att vi människor bara är konstruerade för en hastighet på cirka 12 km/tim. Förbjud bilen istället så försvinner alla trafikolyckor i ett enda slag.
- Vem var det nu som överdrev? Det är självklart att vi inte kan slopa bilen. Tänk vilken massarbetslöshet det skulle skapa. Biltillverkare, bilverkstäder, däckstillverkare, reservdelsindustrin - det går inte. Då är det bättre att sparka folk inom mobiltelefontillverkningen. Dom finns ändå till större delen i Asien.
- Ops och vem överdrev nu då? Nån kul professor påstår att vi pratar i mobiltelefonen, läser SMS/MMS, skickar SMS/MMS, byter radiokanal, lyssnar på radio, växlar cd/kassett, tittar på vägskyltar (tjejer/killar), pratar med passagerare och plockar upp grejor från golvet som vi tappat. Dessutom måste man ha koll på barnet/barnen om man har sådana med sig. Med andra ord så ägnar sig förarna åt allt annat än att just köra. Tydligen förekommer även amning och så kallad bilkörning.
- Det där med att slopa bilen framstår som en lysande idé i ljuset av vad Du just berättat. Just nu framstår kollektivtrafiken som det enda vettiga alternativet.
- Kanske det, men var det inte en busschaufför från Busslink som satt och läste och svarade på SMS när han var i trafik? Och i ett antal veckobrev så står det om upprepade klagomål på förare som pratar i mobil både under lastning och färd. BLAB har sagt att Du inte får använda mobiltelefon när Du är i tjänst. Man kommer också att följa upp mobiltelefonanvändandet. Förbudet gäller oberoende av om man använder handsfree eller icke.
- Jaja, men jag har oerhört svårt att inse att kommunikationsradio med mikrofon och spiralsladd skulle vara säkrare. Och jag har problem med att förstå varför Västtrafik satsar på ett nytt liknande system istället för att gå över på fasta mobiler i varje fordon. Det finns ju företagsväxlar idag som hanterar både fasta telefoner och mobila enheter. Ett modernt system som hela tiden utvecklas.
- En sak får mig dock att undra? Trafikledarna på BLAB ringde alltid upp oss på våra privata mobiltelefoner när dom ville ha fatt i oss. Det kan dom alltså inte göra längre och nuvarande kommunikationssystem är ett stort skämt i "vårt" trafikområde. Det betyder att dom inte kan få tag i oss längre om dom vill nått. Rätt skönt faktiskt.
- Det är ett par saker som ännu inte kommit upp på förbudsområdet!
- Sååå?
- MP3 spelare har ännu ingen nämnt och egentligen borde väl rundradiomottagning på förarplatsen tas bort. Jag minns tydligt att radiolyssnande och kanalbytande var faktorer som distraherade föraren.
- Det minns Du. Jag tittade på lite olika bilannonser och framför allt på alla tillbehör som föraren kan pilla på medan han kör och då känns mobiltelefonen inte som ett särskilt stort hot. Där finns färddatorer, GPS:er, avancerade radiomottagare med gott om knappar och CD-spelare, elstolar, elhissar fönster, reglerbara rattar, make-up speglar, en hel drös med högtalare så man inte skulle höra omgivande trafik, och så vidare - med andra ord gott om distraherande prylar.
- Sedan skall vi inte nämna alla tillbehör som är till för att störa medtrafikanterna. Jag kan ju som exempel ta extrema starkhorn eller blått ljus under bilen och i vissa fall fram och bak.
- Jag tror nog att man skall ha en större helhetssyn än bara hänga upp sig på ett enda föremål som den stora boven. Det känns väldigt inskränkt!


Inga kommentarer: