14 oktober 2009

Onsdagen den 14 Oktober 2009


- Jag tror att den debatten inte är slut ännu om jag skall vara helt ärlig.
- Men Du fattar nog inte detta fullt ut! Vi har en lag som ger oss rätt att gå på obefintliga toaletter. Hur smart är det. Lagen alternativt facket kräver inga toaletter att gå på bara en lag som säger att Du har rätt att gå på toaletten.
- Men att vi fått ett så kallat branschavtal är väl bra?
- Tyvärr så tar det lång tid innan det blir lika för alla.

- Det här med listombud är en kul grej. Nu vet jag inte vad man i olika sammanhang har sagt om rollen som listombud men enligt företaget så är rollen enbart rådgivande, inte beslutande.
- Jo det kan väl vara sant, men det rimmar ändå illa eftersom listombuden enbart ska vara rådgivande så undrar man onekligen hur man kan påstå att dåliga tjänster beror på listombuden?
- I bussbranschavtalet står det bara att listombudet är arbetstagarnas representant vid schemaläggningsarbete och det signalerar inte speciellt mycket. Listombudens makt är alltså helt beroende av fackets styrka och medlemmarnas uppbackning.
- Det står att all tjänstgöring skall fullgöras under ett kalenderdygn? Ett kalenderdygn definieras som 00:00:00 till 23:59:59 så här är det något som inte stämmer?
- Onekligen spricker avtalets giltighet. I det äldre avtalet står det lite annorlunda: "Vid arbetstidsschemaläggning är det angeläget att dessa förhandlingar förs i nära samarbete med listombuden så att varje möjlighet att utnyttja befintliga resurser kan säkerställas. En viktig utgångspunkt för dessa förhandlingar skall vara arbetstagarens rätt till paus. Sådan paus skall planeras och vara av sådan längd och frekvens att arbetstagaren ges möjlighet till exempelvis toalettbesök och kortare avkoppling. Den del av regleringstiden (hoppsan - den finns ju inte längre) som inte är planerat arbete kan användas som paus." Det betyder att i äldre avtal var listombudens ställning betydligt starkare än idag.
- Jag har fått lära mig att man skall se till att ett bra skyddsombud också blir listombud, men det kan ändå bli problem. Jag såg på ett ställe en text som löd: "Jag har aldrig sett en sån arbetsplats och arbetsgivare som utnyttjar sina arbetstagare till max och driver de till hälsofara med all stress, dålig arbetsmiljö, dåliga redskap, nedvärderingar, statussänkningar och trots detta negativa kräver effektivare produktivitet."
- Tycker Du att vi skall bli förvånade. I en konkurrentutsatt verksamhet får man verkligen uppleva arbetsgivarnas fräckhet, deras olika sätt att skala ner standarden på arbetsmiljön i kostnadsjakten och alla andra kostnadsbesparande åtgärder som knappast är till för att ge förarna en bättre arbetssituation. Kostnadseffektiv fordonsservice är ett sådant begrepp.
- Jag gjorde en sökning på kommunals hemsida på ordet listombud och tydligen har det begreppet försvunnit. Det blev bara några få historiska träffar.

- Jag har hittat nått annat kul. i april i år fanns ett fall i AD. Där står att Veolia Transport Sverige AB är medlem i BuA och därmed bunden av bussbranschavtalet. Det framgår av domen att Veolia försökte sig på att tillämpa äldre avtal. "1990-talets konkurrensutsättning ledde till täta entreprenörsbyten i branschen vilket drabbade chaufförerna negativt. Eftersom det fanns flera olika kollektivavtal kunde ett byte av entreprenör innebära att de anställda fick helt ändrade anställningsförhållanden avseende arbetstider, lön, semester etc. Detta ledde till att många chaufförer lämnade yrket. I den situationen tvingades BuA och facken att skapa ett gemensamt bussbranschavtal för att eliminera den olägenheten innan man helt stod utan förare." Striden gällde semesterdagarna och Svenska Kommunalarbetarförbundet förlorade i AD.
- Så det kan gå... men bussförarna är ofta helt utan anställningstrygghet eftersom när trafiken byter huvudman försvinner också all trygghet. Och detta ordnade en (S)-regering åt oss en gång i tiden. Vore nog synd att kalla dom för arbetarregering i alla fall.
- Det kan jag bara instämma i. Jag hörde att en bussförare som jobbat som det i 29 år blev provanställd? Vet Du vad som hände sedan?
- Nej!
- Jo han och ett antal andra erfarna förare fick veta att dom inte var välkomna hos VL. Kommunal har nu stämt VL inför AD. Samma sak kommer att hända i Halland när Arriva tar över efter Swebus. Alla måste söka nytt jobb. Arriva förbehåller sig rätten att välja och vraka. Så nu får vi se hur det går hos oss?!
- Men jag läste att branschrådet vill att trafiken skall vara en framtidsbransch? Genom bättre arbetsmiljö, bättre arbetstider, bättre löner, ökat inflytande osv så inbillar man sig att detta skall hända.
- I dagsläget tror dom säkert på jultomten också. Utopier är inte vad denna branschen behöver utan konkreta handlingar. Eftersom det är mycket snack och lite verkstad så droppar medlemmarna av. Dom får liksom ingen valuta.
- Du tror att det borde strejkas mer i den här branschen?
- Kanske.....

Inga kommentarer: