09 oktober 2009

Lördagen den 10 Oktober 2009

- Det finns många vinklar på bussförare och mobiltelefoner av allt att döma. Jag har hittat ett antal SMS:ande bussförare under färd och då i bussar där passageraren ser föraren. Det har varit i Stockholm, i Roslagen och så vidare över i stort sett hela landet...
- Okey, men jag har sett inslag, som visserligen tar avstånd från beteendet med mobilen, men som också sätter fingret på bristen på raster för förarna. Föraren kanske måste ha viss kontakt med sina barn, eftersom vi numera har ett samhällssystem där båda föräldrar arbetar och barnen är samhällsförvarade. Föraren kan ju ha en sjuk partner som måste kunna komma i kontakt med föraren. Det finns många vinklar på fenomenet i ett samhälle med snabba kommunikationer.
- Jag läste nått rätt fantastiskt nyss. Nåt företag SMS:ade bussförarna..
- Jag tror att jag kan klå Dig på den punkten. BLAB förbjuder, helt i sin ordning, förarna att använda mobiltelefon när dom är i tjänst, men gör ändå en logisk kullerbytta.
- Hur då?
- Jo förarna skall själva RINGA 112 vid olycksfall. Ringa från vadå? Mycket märklig logik!
- Och den SMS:ande bussföraren som filmades försökte bara få tag i sin trafikledningen som hade ringt honom på hans mobil. Om det är korrekt så har vi ytterligare en logisk kullerbytta.

- Har Du koll på SMS-biljetter också eller? Även här tycks det vara strul på sina håll. Det gäller ju att ha köpt en SMS-biljett innan man kliver på bussen. Alla tycks inte förstått detta och tänk vilka köer det skulle bli om alla som vill åka på SMS-biljett skulle stå och knappa in det när föraren ser på.

Inga kommentarer: