05 oktober 2009

Måndagen den 5 Oktober 2009



- Nu har väl verkligheten överträffat sig själv.
- Du tänker på hygien?
- Lite så. Handspriten ska förvisso stoppa smittspridning och tydligen ingår bussar i begreppet smittspridning. I alla fall reagerade alkolåset på handsprit uppe i Östersund.
- Så nu får dom ingen handsprit längre. Fast jag tror det är lågkvalitets alkolås.

- Så var det problemen med upphandlad kollektivtrafik igen! Exemplen kommer som på pärlband, kan just undra om det är en så bra idé?
- Vad har Du nu kommit på?
- Ett antal bussar från Göteborgs Spårvägar är på tapeten igen. Bilprovningen ger dom klartecken och polisen ger dom körförbud. Frågan är vem som ska sköta fordonsbesiktningen egentligen? Här står två kraftcentra mot varandra och verkligheten är som vanligt att upphandlingssystemet och dess besparingskrav tvingar bussföretagen till att kapa hörnena. En fråga som väcks är om verkstäderna och bussföretagen är lite för mycket kompisar.
- Värt att fundera på, men jag hörde en annan sak i samband med bussbesiktningar och det var att så kallad säkerhetsutrustning vandrar från buss till buss så att de bussar som skall besiktigas alltid är korrekt utrustade medan de som går i trafik saknar den utrustningen.
- Du tänker på varningstrianglar, brandsläckare, förbandsväskor med mera?
- Precis! Fast nu är det inte bara i Göteborg fenomenet med upphandlingsbesparingar slår till. Även i den gamla fina staden Uppsala förekommer liknande problem. Där har man problem med dörrstängningen varför det förekommer bussar i trafik som kör med en eller flera dörrar öppna.
- Det var som fasen.
- En passagerare tröttnade på eländet och filmade fenomenet och då var bussbolaget tvingade att agera och givetvis skyllde man på chauffören. Det gjorde man ju även efter den svåra dödsolyckan, men där blev den kvinnliga föraren slutligen friad.
- Upphandlingssystemet föder fler trafikfaror än det föder kollektivtrafik med kvalitet. Fast om jag fattade det hela rätt så hade man kört med en eller flera dörrar öppna vid flera tillfällen.
- Jo så sa vittnen men det var ändå chaufförens fel. Att bussarnas dörrsystem krånglade ville företaget inte kännas vid. Känns det igen? Skall jag nämna t ex Umeå!
- Tankevurpa är det nya modeordet! Fast företagets utbildningsenhet får sig också en känga. Fega typer som inte vågar ta ansvar för risiga fordon.

- I den skånska staden Lund, där man enligt Unesko talar det utrotningshotade språket skånska har man tydligen äntligen fått nytt biljettsystem med kontaktlösa kort. Fast även där beklagar man sig att inte fler åker buss.
- Jag hörde rykten om att nu när hösten kommer så ställer många cykeln och åker buss istället.
- Inga kommentarer säger företagsledningen.

- Så har vi stött på ett glesbygdsproblem. Många gårdar och torp i Dalsland, Bohuslän, Värmland, Småland och Västergötland köps av förmögna tyskar, danskar och norrmän.
- Är inte det bra då. Dom underhåll och förfaller inte!
- Bara om dom blir bofasta. Orternas befolkningsunderlag sjunker och man kan inte upprätthålla en åretruntservice för folk som bor i sina hus och gårdar några få veckor varje år.
- Jag tror jag förstår.
- Till detta kommer att våra stränder blir mer och mer otillgängliga på grund av krav på strandnära lägen. En otrevlig utveckling.
- Frågan är om dessa välbärgade personer någonsin kommer att sakna all den service som försvinner för de som bor året runt?
- Låter inte troligt.

Inga kommentarer: