28 oktober 2009

Onsdagen den 28 Oktober 2009

- Så var det den årstiden då ja...
- Jag det är ju de på gott och ont. Höst kallas det visst.

- Nu har man jämfört Region Skåne med Region Västra Götaland när det gäller kollektivtrafik såg jag och Region Skåne avgick visst med seger!
- Jag noterade det ja, men i alla referaten från Västsvenska Handelskammarens undersökning saknas information om förutsättningarna för jämförelsen. Skåne är rätt litet, platt och tättbefolkat - medan Region Västra Götaland är precis tvärt om.
- Du menar att man jämfört päron med äpplen?
- Känns lite så ja. Jag medger att det finns underligheter i Region Västra Götalands prissystem, men hur mycket som i grunder specifikt är Västtrafik och hur mycket som kommer från småpåvarna i kommunerna får man sällan reda på.
- Så Du tror att det ligger nått i Region Västra Götalands spretiga ägarbild.
- Japp, det är jag övertygad om. Men jag gillar inte Handelskammarens idéer om att överge den västsvenska glesbygden. Det är så typiskt kommersiellt och inte alls förenligt med kollektivtrafikens idéer och ideal.
- Okey, men man bör nog kunna hitta smartare lösningar för den del av Region Västra Götaland som inte är så tättbefolkad än att köra stora bussar varje timma eller nått sådant.
- Hörde att Västtrafik är på gång att höja priserna igen och då lär väl prisskillnaden per kilometer mellan Skåne och Västra Götaland öka ytterligare och resandeströmmen sjunka.
- Antagligen.

- Apropå sparkrav så har visst äldre människor förvandlats från mänskliga individer till ekonomiska problem. Kommunerna försämrar t ex hemtjänsten radikalt och man kalkylerar kallt med att det är politiskt relativt ofarligt.
- Hur tänker dom då?
- Man kör fryst billig mat kort och tvärs genom landet för att få ner portionspriset per åldring till nån krona eller två. Man ändrar bemanningen för hemtjänsten så att ett fåtal personer skall rotera igenom 100 - 200 så kallade brukare. Observera: inte individer eller någon annan mänsklig beteckning utan nån avpersonifierad sort som t ex brukare. Mer en ekonomiskt term som man kan manipulera.

- I Sverige har vi Sverige Demokraterna (kul ordlek med partinamnet) och i Storbritanien National Front. I Danmark Folkpartiet och i Frankrike Nationella Fronten. Nu har den franska invandrarministern klurat ut att Frankrike åter ska bli jättefranskt.
- Aha. Jag vet att man redan tidigt förbjöd religiösa symboler i skolsystemet som t ex slöjor minns jag och jag har hört uttalanden om att burka inte är förenligt med franska traditioner. Nu pratar jag inte om nationella fronten utan om det officiella Frankrike.
- Detta snacket är intressant ur fler än en synvinkel vill jag påstå.
- Såå?
- Jag tänker dels på det kitt som förenar ett område, ett land! Ofta gemensamt språk och gemensamma värderingar och traditioner, men också Frankrike som ett land inom det större området EU. Om alla medlemsländerna inom EU skärpte sin inställning runt nationalism så får EU det ännu tuffare att fungera. Speciellt när Lissabonfördraget gått igenom.
- Jo det är nog riktigt. När det som avviker det minsta blir farligt så blir det svårt att hålla ihop EU. En estländare i frankrike blir ju ofransk och viseversa. Det finns många fällor om man driver nationalism för långt.
- Jo och dom ligger ändå långt före Sverige. Man dubbar allt på TV till Franska. Inga främmande språk här inte - även om man givetvis inte kommer åt alla satellitsändningar. Men franska satellitsändningar är dubbade. Som land är Frankrike mycket måna om det franska och bevara Frankrike franskt. Det är lite skillnad mot t ex lilla Sverige.
- Tyskarna dubbar väl rätt friskt också. Lite nationalistiskt där också alltså.

Inga kommentarer: