24 oktober 2006

Tisdag igen....

















Är det sparsamhet igen?


Brinnande buss - inga skadade tack o lov... Otur eller ett tecken på besparingar?

Kommunladdning


Kommunladdning i Tranemo Kommun gäller till Zon 47 Lockryd för resande till och från Länghem. Grattis Västtrafik....Det tog sin tid!

Bästa rattslusk


Sveriges bästa bussförare finns i Västsverige och är två bussförare, som kör för Västtrafik. De kör sedan för Uddevalla Omnibus och KE:s Bussar AB i Fjärås utanför Kungsbacka.
- Vi är naturligtvis stolta och glada över att ha så duktiga bussförare i Västsverige, säger VD för Västtrafik.
Någonstans i detta slant det till i mitt febriga huvud. Körde dom för Västtrafik eller körde dom för Uddevalla Omnibus respektive KE:s Bussar AB i Fjärås??? Är det Västtrafiks förtjänst att dom är duktiga??? eller är det möjligen arbetsgivarens förtjänst. Rollfördelningen tycks vara oklar som vanligt.

En konstig värld


Jag har fått lära mig med modersmjölken att en ratt och sprit inte hör ihop. När jag tog mitt yrkestrafikkort på 70-talet fick man klart för sig att en yrkesförare inte ens visste vart Systembolaget låg...
Nu verkar det totalt "kokt": Enligt TV4 Skaraborg har mannen tidigare dömts för grovt sjöfylleri, och fick tillbaka sitt körkort i höstas. En person i mannens närhet säger dessutom till TV4 att mannen haft alkoholproblem i flera års tid - och att man känt till detta på företaget. Det Swebus Express gör när man anställer någon är att drogtesta personen och ta utdrag ur kreditregistret. Att köra buss, tåg, flyg eller båt innebär ett stort förtroende som individ. Ibland brister människor i omdöme och då händer sådant här. Men alkolås är som alla åtgärder en del av lösningen. Att köra buss, tåg, flyg eller båt innebär ett stort förtroende som vi sedan inte ger Dig utan vi övervakar Dig ständigt. Svärdet har definitivt två sidor. Å andra sidan kan ju vem som helst få utbildning till dessa lågstatusjobb vilket givetvis får konsekvenser.

Swebus kör med bussar som ej är godkända i besiktningen......


Swebus är Sveriges största bussbolag. Men de slarvar med säkerheten. Det konstaterar Sveriges Radio Uppland och P4 Extra, efter att ha kartlagt bolaget i en stor undersökning. Av Swebus 1800 bussar fick hälften underkänt av Bilprovningen tidigare i år - oftast på grund av för dåliga bromsar. Andra fel var trasig belysning och risk för bränder efter oljeläckor. Trots de allvarliga felen används bussarna, enligt källor till Ekot.- Jag har sett själv hur det går till i praktiken. Har man bussbrist och man har en buss som kan rulla med ett fel då är det klart att bussen rullar i trafik. Det är självklart, säger bussföraren Per till Sveriges Radio. Att använda en icke godkänd buss är förbjudet enligt lagen, och säkerhetschefen intygar att Swebus följer föreskrifterna. - Vi sitter inte och kör med bristerna kvar, det gör vi inte, säger han till Sveriges Radio. Ett påstående som inte stämmer, enligt SR. Efter en rundringning visar det sig att sju av tio Swebus-verkstäder låter brister vara - på grund av brist på reservbussar. - Det låter inte bra. De tar en stor risk och det är passagerarna som drabbas, säger en trafikpolisen till Ekot. "Vi måste titta närmare på det".
Jag fattar inte alla dessa oskyldiga uttalanden - "Money Talks" och kollektivtrafik är en bransch som är konkurrensutsatt och där lönsamheten är i stort noll. Tror f-n att man kapar alla hörn för att tjäna några kronor. Det gör alla de större bussbolagen. Ibland fattar jag inte hur man kopplar bort "orsak och verkan" och tror att dessa begrepp är frikopplade från varandra. Om man tar bort lönsamheten i en bransch så får det givetvis följder på en mängd olika sätt.

En ren upplysning


TrafikForum är Nordens ledande facktidning för persontrafik: busstrafik, spårtrafik och annan kollektivtrafik som skolskjutsar, sjukresor, färdtjänst osv.Tyngdpunkten i TrafikForum ligger på lokal och regional kollektivtrafik, men vi skriver även om långväga trafik. Det gäller både busstrafik och järnväg.

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: