28 oktober 2006

Fredagsfunderingar

Våld och hot


I Småland skall det bli kameraövervakning på alla bussar, i Rannebergen härjar ungdomsgäng som till synes utan risk för påföljd saboterar bussar och sätter skräck i omgivningen.
Som svar på varför man inför kameraövervakningen svarar man att man följer en samhällstrend som, kostar cirka 60.000:-- per buss.
I Stockholm är det slut på hantering av kontanter på bussarna.

Hallå - vart tog begrepp som orsak och verkan vägen......??? Varför måste vi ta till alla dessa nya grepp? Vad är det som skapat denna förändring?

Nollrasism


Ett fantastiskt begrepp -positivt och laddat med alla goda egenskaper Du kan tänka Dig.
Sedan skall man försöka att definiera det hela och sätta in det i alla tänkbara sammanhang i sin egen verklighet och då kan det krångla till sig ibland. Jag gillar inte grannens gräsklipparmotorljud. Är jag rasist eller ej!? Jag har lite problem med personer som bryter på skånska eftersom jag har lite svårt att uppfatta innehållet i det dom säger. Är jag rasist eller inte?!
Ja har problem med vissa sorters brytningar överhuvudtaget - jag kan med svårighet uppfatta budskapet. Är jag rasist eller ej!?
Det är inte så lätt alla gånger......

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: