01 oktober 2006

Några små kommentarer

På denna blogg


På denna blogg förekommer främst kommentarer, funderingar och enögda personliga åsikter om kollektivtrafik i allmänhet och om "vår" kollektivtrafik i synnerhet - allt sett ut förarens perspektiv. För det mesta (praktiskt taget alltid) beskrivs och kommenteras kollektivtrafik från samhällets horisont, eller från företagets perspektiv och rätt ofta som huvudmannens bästa. I det flesta fall existerar inte förarna.... vilket ju i det stora perspektivet saknar betydelse eftersom dessa saknar verklig betydelse. Till förare snabbutbildas vilken idiot som helst så trafikföretagen behöver inte bedriva någon form av personalvård. Så länge det är brist på arbetstillfällen i Sverige kommer denna situation att bestå.
Till detta kommer att (S)-regeringen (som skall stötta arbetarklassen - säger dom) avreglerade anställningstryggheten för denna yrkeskår och förvandlade dem till godtycklig handelsvara på viss tid. För varje ny upphandling friställs samtliga bussförare och den som vinner upphandlingen kan fritt välja vilka förare man vill ha - så kallad naturlig avgång. Här sorteras snabbt bort förare som uttryckt åsikter om kollektivtrafiken - oj det var visst jag! Likaväl befrias lite äldre förare, förare med barn som blir sjuka, förare som kan bli med barn och så vidare från det tunga ansvaret att köra runt i en buss värd 3 miljoner fylld med passagerare - upp till ett 90 tal kan det bli eller fler i vissa modeller. Då är det billigare att ta emot snabbutbildare, orutinerade och i många fall klart olämpliga förare från t ex AMS som givetvis får arbeta för lägsta lön - gärna med lönebidrag. Vi talar om en bransch som är stenhårt konkurrensutsatt och där varenda sparad krona räknas. En bransch där ett fördröjt däckbyte och minimal fordonsservice betyder skillnaden mellan vinst och förlust. En bransch där man måste balansera på lagens regler för att få eventuell lönsamhet. En bransch där tidtabellen är så viktig för antalet fordon i rörelse per dygn att ju snävare tider man lyckas sätta ju färre fordon och förare kan man använda - och det är ju framför allt förare som kostar pengar (det är en personalintensiv bransch vi talar om).
En bransch där huvudmannen låtsas måna om förarkåren och där trafikföretagen helst avstår från kompetensutveckling (som kostar pengar utan att ge kilometerinkomst). Det är billigare att ta in en färsking - på kort sikt.
En bransch där kollektivtrafik i glest befolkade områden är företagsekonomiskt vansinne och de boende är hänvisade till andra transportmedel.
En bransch där obekväma arbetstider är regel och ersättningen ringa.
En bransch där 13,5 timmars arbetstag är helt i sin ordning...... vila kan man göra i graven.
En bransch där låggolvsbussar (= ingen fjädring) håller på att bli standard samtidigt som antalet vägbulor ständigt ökar - och där förslitningsskador från väggupp och andra ojämnheter i vägbanan inte klassas som arbetsskada.
En bransch där föraren ytterst sällan kan påverka sin arbetssituation - tjänster tillverkas i datorer, inte av människor eftersom det blir för dyrt.
En bransch där företaget absolut inte kan lita på sin personal utan ständigt måste kontrollera den med ankomstkontroll, akotester, drogtester, kassakontroll och f-n vet allt.

En bransch där det ständigt råder ett omsesidigt misstroende mellan företag och personal - och där företaget för det mesta anser att ju mindre personalen vet dessto bättre och där facket delar den åsikten.


VEM F-N VILL FRIVILLIGT BLI BUSSFÖRARE OM DET FINNS ANDRA VALMÖJLIGHETER.

Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: