14 oktober 2006

Fredagen den 13:e del 1

Västtrafikkortet kan vara olagligt


Med de nya Västtrafikkorten går det att kontrollera hur Västtrafiks kunder reser. Polisen har redan anmält intresse och på torsdagen fick Västtrafik besök av Datainspektionen. - Vi ville skapa oss en uppfattning om huruvida det nya betalsystemet är förenligt med personuppgiftslagen, säger avdelningsdirektören på Datainspektionen.
-Frågan är i första hand på vilket sätt resor på individnivå kan kartläggas. Datainpektionen ville på torsdagen inte ge någon indikation på vad omdömet om det nya Västtrafikkortet och registeruppgifterna om kortinnehavarna kommer att bli. -Vi har fått information och svar på våra frågor under nästan fyra timmar, säger man. Nu behöver vi sammanställa uppgifterna, pröva dem mot lagtexten och eventuellt få ytterligare frågetecken uträtade av Västtrafik innan vi kan avgöra om behandlingen av personuppgifterna är integritetskränkande. Om Västtrafiks hantering inte är förenlig med personuppgiftslagen kommer Datainspektionen att kontrollera övriga länstrafikbolag. Den som köper det nya Västtrafikkortet erbjuds att registrera sig så att kortet kan spärras om man tappar det eller om det blir stulet. Registreringen, som antingen kan göras via Västtrafiks hemsida eller i brev till Västtrafik, innehåller uppgifter om kortnummer, kortägarens namn, adress, personnummer, telefonnummer och e-ostadress. Eftersom kortet skall visas för kortläsare vid varje påbörjad resa registrerar Västtrafik när och var korten läses av. "Oerhört integritetskränkande" Riksdagsledamoten C W (fp) är mycket kritisk mot Västtrafiks behandling av personuppgifterna. -Det är oerhört integritetskränkande att Västtrafik kan följa alla resor som innehavarna av månadskorten gör, säger hon. Det är bra att kortet går att spärra men Västtrafik måste kunna ha ett system med anonyma uppgifter om resorna. Wigström tycker också att Västtrafik lurar kunderna att uppge personliga uppgifter. -Västtrafik har inte varit öppna i sin marknadsföring av Västtrafikkorten. När man registrerar kortet framgår det att uppgifterna används för att "förbättra Västtrafiks service och tjänster och föra statistik över resor" men informationen är finstilt, nästan oläslig. Informationsansvarig på Västtrafik för det nya pris- och betalsystemet, är positiv till Datainspektionens besök i Göteborg. -Vi tar gärna emot synpunkter från Datainspektionen och diskuterar mer än gärna oss fram till bra lösningar. Men vi har gått igenom detta med våra jurister och såvitt vi förstår hanterar vi det på ett oklanderligt sätt. Enligt informationsansvarige har Västtrafik inget intresse av och ingen praktisk möjlighet att kontrollera enskilda kunders resor. -Det görs 500 000 resor med Västtrafik varje dag och uppgifterna från kortläsarna ligger inte i samma server som kundregistret, säger man. Även om det är möjligt att samköra uppgifterna är det inget vi ägnar oss åt.

Allvarligt brott kan häva sekretessen


Polisen i Göteborg har bett att få kontrollera en persons resor hos Västtrafik. -Men vi sade nej och kommer att säga nej om polisen återkommer. Informationsansvarige lämnar dock en brasklapp. -Om det rör sig om en mycket allvarligt brott är det tänkbart att vi häver sekretessen och försöker kontrollera om en viss person påbörjat resor hos oss under en viss period.

Det är kul nästan jämt - Värsttrafik förnekar sig inte.

Bakterier stoppar bussar


Bortskämda bakterier stoppar biogasbussar i Borås. Sju av lokaltrafikens biogasdrivna bussar står stilla i brist på biogas från Sobackens biogasanläggning. Samtidigt måste Borås lokaltrafik (BL) betala gatukontoret om man inte förbrukar tillräckligt med biogas enligt upphandlingsavtalet. Det var bara två veckor sedan som biogasanläggningen på Sobacken invigdes. Där görs metangas med biologiskt material som matrester, slakteriavfall och avloppsslam som råvara. Det görs i fyra steg och i det sista steget kommer bakterierna in. Metangasen renas till 97 procent, komprimeras och tankas i fordonen. De metanbildande bakterierna i processen är väldigt krävande. De vill leva i en syrefri miljö, ska ha rätt mat i lagom mängder. Nu jobbar vi på att se till att de får en bättre miljö säger driftchefen på biogasanläggningen. Processen att göra biogas på matavfall är ganska ny och det kan bli problem emellanåt. Det behövs mer forskning och vi har dragit igång ett projekt med bland andra Högskolan och SP (Sveriges provnings-och forskningsinstitut). Om drygt en vecka hoppas man att ha blidkat de trilskande bakterierna så att alla biogasbussar kan börja rulla i Borås. De resultatprognoser som kommunstyrelsen begärt in från de kommunala bolagen flaggar BL för ett underskott som bland annat beror på att man tvingats ersätta gatukontoret för ej förbrukad biogas. Förbrukningen av biogas är inbyggd i upphandlingen av lokaltrafiken i Borås. Det är ett juridiskt bindande avtal som stipulerar att man förbrukar en viss mängd biogas per år. Avtalet måste man gå med på för att komma i fråga vid upphandlingen. När det så blev brist på gas stod man inför valet att köpa gas från Göteborg eller parkera sju av de mindre gasdrivna bussarna. Köpa från Göteborg tyckte vi var en för dyr lösning så istället försöker vi köra de stora biogasdrivna bussarna på linje ett. Hur blir det nu då om ni vill köra på biogas men inte får någon? Ja, nu är det ju omvänt men det får väl bli en förhandlingsfråga.


Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: