26 oktober 2006

Marknadsföring och kollektivt resande

F-n vad svårt det är......


Västtrafik försöker få oss att ändra beteende, men ändå inte på något sätt.
Alltså trafik mellan typ Göteborg (487488) <--> Borås (99807) är ju högintressant. Trafik Borås <--> Ulricehamn (22467) är helt klart intressant. Sedan ramlar vi ur regionen.... Det är ju lätt att fatta att orternas befolkningsantal har betydelse i dessa fallen. Lika lätt är det att begripa att trafik Mark (33556) <--> Borås borde vara intressant samt att Mark <--> Göteborg är hett.

Tydligen är utbytet mellan Borås <--> Tranemo och Borås <--> Svenljunga inte speciellt intressant. Ingen nämnvärd arbetspendling och inte heller någon speciellt upphetsande skolpendling - men å andra sidan rymmer området bara cirka 21.000 innevånare och alla dom har inte ens tillgång till bussen.

Lågfrekventa områden (och dit hör då Svenljunga) kommer att drabbas av reducerad trafik utanför skoltid när marknadskrafterna får gälla.

Det där med marknadsföring och lönsamhet är lite luddiga redskap i dessa sammanhang. Hur får man en bilist att gå från bilen till bussen? Hur förändrar man arbetsmarknaden i ett område så att området sedan växer av sig självt? Hur får man logistiken att fungera? Grundkonceptet för en kommun är att företaget skall uppfatta sig som vinnare och att det kommer att tjäna pengar på att etablera sig just i denna kommunen. Sedan skall som sagt kommunikationer fungera, rätt mix arbetskraft finnas att tillgå och rätt mix bostäder för arbetskraften och rätt nivå samhällsservice för både arbetskraften och företagen. Det är med andra ord mycket som skall fungera och skräckscenariot är när en ort/kommun är beroende av ett enda stort företag som plötsligt bestämmer sig för att flytta/avveckla. Något som kommit ur mode är närproducerade varor / tjänster! Mycket av det vi konsumerar har haft långa transporter.

Så reduceringar av kollektivtrafik i typ Svenljunga kan alltså få negativa effekter för Svenljunga kommun och detsamma gäller reducerad samhällsservice. Exempel är Arbetsförmedling, Försäkringskassa, Polis, Skattekontor, Post, Bank osv......är väl spiralen på väg nedåt är den inte så enkel att hejda.
Befolkningsutveckligen i Svenljunga är sjunkande och ytterligare försämringar (störningar) gör att den sjunker fortare.
Det tragiska är att kommunen varit med och betalt för nya riksväg 27 för att öka kommunens tillgänglighet - Västtrafik klassar ner prioriteten för kommunen. Är detta en dålig utdelning på investerade pengar?

Vem vill sätta pengar i en sjunkande skuta?

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: