12 oktober 2006

BL hakar på.....














Jag har bloggat länge.....


Jag har bloggat länge om BL bussar i dåligt skick. Nu tycks BL ha vaknat. Jag påstår inte att mitt bloggande är orsaken, men visst är det lite märkligt.



Idag finns det knappt någon buss i Borås som är oskadad.

Repor, tillbucklade batteriluckor, skadade hörn på bussarna vittnar om närkontakter med både fasta föremål och parkerade bilar när allt större bussar ska ska trängas med allt fler bilar. Till detta bidrar också som man anser rent felkonstruerade vägbulor, rondeller och felplacerade vägmärken. (Inga förarfel här inte).

Mycket av skadorna finns i bakpartiet på bussarna och det beror på att att bussarna har ett överhäng därbak. Tvingas man ta ut svängen till höger är det stor risk att bakpartiet sveper i en eller ett par parkerade bilar (eftersom bussarna i stadstrafiken förefaller sakna backspeglar).
Och parkerade bilar finns det gott om i centrala Borås. Tyvärr inte sällan felparkerade så att de står i vägen för bussarna.
- Framgångsfaktorn för Borås är en utbyggd kollektivtrafik, säger Trafikchefen. Man måste ställa sig frågan. Hur kommer det att se ut i framtiden. Nu är det ohållbart men vi har inte hört om några planer på förbättringar. Titta på bussarna i Göteborg. Där kan man köra i speciella bussfiler eller där spårvagnarna går. Här i Borås blandar man trafiken och tänker inte på kollektivtrafiken.

Trafikchefen, Driftchefen, Fackombudet och Huvudskyddsombudet är eniga i sin kritik. De två sistnämnda betonar också stressen orsakad av tät trafik på trånga gator. - Man har inte ändrat tidtabellen sedan 1970-talet trots att vi har haft en stor trafikökning och ett högre tempo i trafiken, säger Fackombudet. På vintern blir gatorna än smalare och när drivorna frusit till is är det dags för en ny omgång skador när bussarna inte kommer runt.

Ett exempel på dålig trafikmiljö är Centralbron. - Det är tvåfiligt men det finns inte plats för en bil och buss, säger Trafikchefen. (Då får man väl göra som vi gjorde i Göteborg redan på 70-talet - bussen använder båda filerna själv) Ännu värre blir det på vintern när snövallar tar bort en bit av gatuutrymmet. Trafikmiljön på Södra Torget upplever man inte bara som dålig utan även farlig. Det händer en hel del incidenter, när massor av bussar med stressade tidtabeller ska in och ut. (Alltså skall man helt enkelt skita i tidtabellen och kör efter trafiksituationen istället - så kommer tidtabellen att ändras illa kvickt - jag lovar). - Och mitt bland detta springer det folk, säger Fackombudet. Trafikchefen sticker dock inte under stol med att det också finns de som slarvar med körningen. - Vi har börjat dela ut varningar för vårdslös körning. De förare som gör som vi säger "en riktigt korkad grej" kallas in för samtal.

När undertecknad började köra buss på 60-talet var det "skämmigt" att sätta ett märke i en buss. Nu tycks man bara rycka på axlarna. Om trafikmiljön inte kan anpassas till kollektivtrafik så måste föraren anpassa sig och köra lugnare och försiktigare. Visst kommer bussarna att missa tidtabellen med åtskilliga minuter och det kommer automatiskt att efter en tid åtgärdas. Som förare gäller det att inte låta sig stressas av trafik och passagerare som tjatar. Ta det lugnt och fint så går dagen betydligt bättre.

Liv & Hälsa


Fick Du också en bilaga i senaste KA? Den var väl intressant! Personligen har jag svårt att kunna tillämpa allt som står där. Dels för att det mesta tycks vara anpassat till vårdsektorn.

Förkyld? Gå hem!
Den grejen kommer aldrig att fungera. Det skulle inte finnas en förare kvar som kör och jag har då inte råd att gå hemma så länge som sju - åtta veckor som min förkylning varat så här långt.

KA


Nummer 17/2006 gjorde då inte mig upphetsad. Inte en rad om mitt yrkesområde. Det mest upphetsande var nog att kommunal skulle tappa 20 % medlemmar om den nya regeringen genomför sina förslag. Men det finns ju redan en A-kassa som inte är kopplad till ett fackförbund. Så varför hetsa upp sig. Och skulle nu avgiften till A-kassan höjas så drabbas ju såväl fackankytna kassor som fristående så det blir ju ingen skillnad egentligen.

Ny arbetstidslag


Det mest seriösa med den nya arbetstidslagen så här långt är väl att ramtiden sänks från 13,5 till 13 timmar. Det är ju upphetsande.

Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: