20 oktober 2006

Fredag efter en jobbig vecka!

Veckan som gått


Den gångna veckan blev för personlig del inte riktigt så bra. Jag hamnade på SÄS med hög hög feber och dubbelsidig lunginflammation. Jag lovar att man kan ha roligare saker för sig. Dom var duktiga och plockade ner både mig och febern. --- Fast ett systemfel hade man blev jag varse. Man fick ett A4 ark där man fick fylla i frukost, lunch och middag för kommande dag. Lappen var inte konstruerad för att fyllas i av sjuka och inte heller av synsvaga. Jag höll på att bli utan mat i ett par dagar. Uppmärksam personal höll mig vid liv.....
Nåväl - detta påtvingade besök ledde också till tvärnit när det gäller rökning och jag har ännu inte återfallit i gamla vanor. Detta beror nog dels på att jag ännu har kvar en liten elakartad rethosta som inte levererar något slem utan enbart restas & dels på läkaren som tittade på mig när jag väl kvicknat till med c:a 39 graders feber och frågade: Röker Du? Jag lär ha nickat och sagt något i stil med "Det tog visst tvärslut"....-"Fortsätt Du med de" ....så på den vägen är det.

Vårdcentralen


När jag blev sjuk den 2/9 06 ringde vi till vårdcentralen i Tranemo. Det blev åtskilliga försök innan vi fick kontakt, men någon besökstid blev det inte - bara ett bsked om att det kan ta upp till sju veckor att bli av med en förkylning. När vi ringde den 16/10 fick vi en sjötersketid eftersom han hade feber. När vi väl kom fram skulle vi egentligen nog bara på provtagning....??? --- Det gick en del minuter som vi satt utanför sjuksköterskans mottagning och sedan vete f-n vad som hände.... ut med sköterskan in med en läkare (djävligt trevlig utlandsfödd) och rätt som det var hade jag skickat hem min fru och satt i en taxi till Akutintaget på SÄS.

Akutintaget


Fem nummer före..... Vete f-n hur lång tid det tog att klara av dessa fem ärenden, men tid tog det. Väl framme och registerad frågade jag vänligen om dom kunde fixa en säng eller nått för jag orkade inte sitta i väntrummet och hoppas på att bli uppropad. Jag fick smita in bakvägen och fick en vagn. Sedan var det någon på akutintaget (ambulansintaget) som tog tempen på mig och jag hörde något om 40.5 grader. Jag minns att vi kom till vårdcentalen i Tranemo 14:00 och jag tror att jag anlände till Infektionskliniken sisådär 21:30 - 22:00. Tydligt är att akutintaget har för lite resurser för att snabbt sortera och sätta in de första åtgärderna. Det kan dom knappast lastas för - dom gjorde vad dom kunde.

Avdelningen


Väl på en avdelning är Du KUNG! Bättre service kan Du nog aldrig få ens på ett svindyrt lyxhotell. Tryck på en knapp och vips var det någon där - fantastiskt.
Här tryckte dom i en mer och mer näringsdropp (det hade dom anslutit redan nere på akuten) och nu kom även kampen mot själva de elaka bakterierna igång och den pågår fortfarande - det gäller att komma ihåg klockslagen!
Febert tog tre dagar att plocka ner - och under tiden försökte jag komma på hur dessa sängar fungerade (i normalt tillstånd hade det tagit mig några minuter) - nu tog det tre dagar och som skrivet lyckades jag nästan ordna en egen bantningskur också.

Monopol


Det finns möjlighet att ha en egen telefon vid sängen. Jättetoppen - bara att lämna hemnummret så fixade personalen resten. Pytt heller, var Du inte Teliakund kunde Du glömma den lyxen. Nu är det så att en rejält stor andel av det fasta nätets privatkunder inte har Telia som förval och alla dessa kan känna sig blåsta på en telefon vid sängkanten. Personalen till och med sa till mig att ta dit min mobiltelefon (och då råder det förbud mot mobiltelefoner på sjukhus rent generellt). Vi löste problemet efter någon dag, men det var inte Telias förtjänst!

Lönsamt att tävla på jobbet


Årets kock, årets taxiförare, årets bussförare......Amerikanska påhitt som man tagit hit i ett enda syfte, att krama ur Dig ytterligare lite till. Men allt är inte bara av ondo. Årets kock brukar i alla fall ha nytta av sin titel, medan årets bussförare knappast gör någon skillnad. De två ytterligheterna speglar ju hur respektive bransch ser på sina medarbetare. Jag skulle ju inte backa för att bli årets fotograf.

Riktiga jobb


Begreppet riktiga jobb har snart förpassats till museeum. Idag är det bemanningsföretag och olika typer av tillfälliga anställningar. Apropå det finns det okommersiella orderbehandlare? Fastighetsskötare är omdöpt till Drifttekniker - fastighet. Städerska hette länge golvkosmetolog - nu heter det något med -tekniker på slutet.

Tack Fabror Sid för Ditt svar....Tack!


Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: