19 februari 2006

Söndag igen.....

Diverse


En busschaufför fick ta emot fyra, fem knytnävsslag från en berusad man. Mannen påstod att han blivit påkörd av bussen.
En 14-årig pojke blev överkörd av en buss när han skulle springa för att hinna med bussen och halkade och hamnade under fordonet.
Kollektivtrafiken i Härryda blir inte gratis. En motion om nolltaxa i kommunen avslogs. Samtidigt konstaterades att de kommuner som infört lokal nolltaxa är glesbygdskommuner och att glesbygdstrafiken mer fungerar som samhällsservice.
Bälten i bussar sparar liv men få bryr sig om att använda dem. Att försöka tvinga passagerare att använda passagerarbälte borde rimligen motverka budskapet att det är så säkert så att åka buss. Det blir dubbla budskap så att säga. En buss som går av vägen kan ju förvandlas till en dödsfälla eftersom passagerarna kastas runt i bussen eller rent av drabbarkastas ur den.

Apropå väg 1680! Om vägen trafikeras med lite tyngre fordon ombeds dessa att ta det extra försiktigt under åkturen eftersom ett besök i diket kostar dyra reparationer och dessutom begränsar framkomligheten för andra som också vill testa den extremt dåliga vägen.
Inne i Borås Stad har man tydligen helt lagt av att röja snö. Här är vägarna lika skumpiga som en provbana för stötdämpare. Stadens målsättning är här att testa hur många bussförare man kan "sjukskriva" per vecka med ryggskador. Förutom detta så gäller det att knäcka så många låggolvsbussar som möjligt för att på så sätt lamslå stadstrafiken och få bussar och trafikanter att stanna hemma tills våren kommit och allt försvunnit den naturliga vägen. Pengarna är nämligen slut. Vi har nu fått en driftschef på BL. Denne man byter titel varje gång han förekommer i en tidning.

Värsttrafik


Västtrafik har på tre år dragit in över 100 försäljningsställen av biljetter. Den låga servicegraden drabbar självklart både resenärer och förare.
Den 6 mars 2006 börjar Västtrafiks nya pris- och betalsystem att gälla i Uddevalla. Några veckor senare i flera delar av Bohuslän och Tvåstadsområdet. Regionen-runt-kortet skall komma i början av april. Så småningom kommer Fritidskortet. Alla nya periodkort skall finnas på marknaden före sommaren. I höst införs avståndsrelaterade taxor. Innan 2006 är slut skall alla som reser med kollektivtrafik i Västra Götaland (fjärrtåg undantagna) använda de nya korten. I det läget gör man samtidigt tillgängligheten att kunna köpa dessa kort utanför en buss svårare, allt för att öka kassorna hos bussförarna och öka rånrisken. Det är ju ändå så gott om busschaufförer så ett visst svinn måste man räkna med och det är ju trots allt billigare för Västtrafik än att ha en massa fasta försäljningsställen som kostar pengar. Det är trots allt ekonomin som styr och inte människoliv.

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: