17 februari 2006

Fredag igen....

Misstaget


En lite "allvetande" kollega åker varje dag samma tid, samma linje och tycker att han minsann vet hur den skall köras - körväg, tider, samtrafik; kort sagt rubbet. Nu arbetar han som 1/4-dels förare i Borås och har inte ett smack med vår trafik att göra. Icke dessto mindre lägger han sig i när en av depåkollegorna kör en förmiddagstur till Borås. Den "allvetande" kollegan försöker till och med att korrigera förarens körväg vilket leder till ordväxling och hot om att anmäla föraren för att han kört fel väg.
Slutet på historien är att vår "allvetande" kollega nog får be föraren om ursäkt istället. Han körde den korrekta vägen och vår "allvetande" kollega var visst inte så allvetande när allt kommer omkring och inte är han trafikledare heller.

Personal


Utbildningsenheten har fått i uppgift att genomföra individuell utbildning av några förare som uppenbarligen inte kan ta betalt eller liknande. Vi har stängt av en medarbetare då vi misstänker underlåtenhet att ta betalt.
På mig verkar det som om den ursprungliga utbildningen inte kvalitetssäkrats - ledsen men det är det intryck man får. Man får känslan av att man släppt ut förare för tidigt i trafiken.

Gällande semesterdagar så kan du inte lita på det som står i din lönespecifikation utan om du vill veta hur många semesterdagar du har så måste du kontakta lönekontoret. Jag har alltid kollat mina lönespecifikationer eftersom de sällan varit rätt, så jag misstänker att det nog är ett gott råd att göra även i fortsättningen.

Depåtjänsterna – pågår… Den har vi läst ett tag nu.

Temperatur


Det förefaller som att våra aktiviteter på morgonen med att kolla upp alla fordon har gett effekt. För att underlätta detta arbete installerar vi nu termometrar i bussarna som skall vara avläsbara utifrån så att man inte behöver öppna alla bussar – även de varma – vilket ju är onödigt. Här kommer en verklig goding. Huvudskyddsombudet har läst lusen av företagsledningen rörande temperaturen i bussarna och resultatet blir att formulera det som om man kommit på detta själva.

En liten goding till...


L 303 inte gått då förare körde fel, skulle vända, fastnade i snövall = 3.000 spänn i vite…. I denna enkla rad döljer sig lite mer. Intervallet på linje 303 är 2 timmar och den iställda turen var en morgonpendlartur. Tjänstgörande trafikledare var otrevlig och tyckte att resenärerna skulle utnyttja resegarantin. Som om dom skulle komma i tid till jobbet med dess hjälp eller att ens beloppet skulle täcka en taxiresa - löjligt och okunnigt. Trafikchefen tyckte att ett vite på 3000:-- räckte och ville inte köra turen om än försenad. Så kan det gå med förarcertifierad orutinerad personal. Man har misstankar att detta kommer att hända igen....

Diverse


Trafikledningen har vid några tillfällen varit obemannad. Då detta är förarnas ”livlina” så är det direkt olämpligt att TFL inte är kontaktbar. Detta innebär att vid riktigt besvärliga situationer kan det vara smartast att ställa tur….

Som svar på en fråga från S-ljunga vill jag informera om att rullstolskunder skall kunna ta sig ombord själva och då skall vi hjälpa till med rullstolen om så krävs. Vi skall också hjälpa till med rampen och nigning. Vi bör däremot inte hjälpa ombord kunder ”i sin rullstol” i en vanlig buss då risken för arbetsskador är stor.


Åter till hemsidan

Brev till mig

Inga kommentarer: