14 februari 2006

Bussäkerhet

Vågar du åka buss?


Svaret borde inte vara givet. Felen på bussarna ute i trafiken är både många och allvarliga. Vid en razzia på riksväg 40 i går kväll besannades polisens farhågor - igen. På söndagskvällen gjorde trafikpolisen en jätterazzia mot bussar på R40. Bakom denna låg polisen i Borås, förstärkt med band annat kollegor från Vänersborg och Göteborg. Bussarna åt båda hållen stoppades på riksvägen och lotsades sedan till bilprovningen. Det är fjärde gången denna typ av razza äger rum i Västra Götaland. Varje gång brukar 12, 13 bussar kontrolleras. Erfarenheten är att att många bussar har både många och allvarliga fel, bland annat vad gäller bromsar, styrning och brandsäkerhet. Att det är illa ställt bekräftades i Ulricehamn i går kväll. Ingen av de tre bussar som togs in under BT:s besök klarade sig utan anmärkningar. Den första, en buss i linjetrafik, hade mycket allvarliga fel på bromsarna, hela 80 procents fel att jämföras med högsta godkända 30 procent. - Föraren av denna buss var tvungen att kraftigt hålla i ratten med båda händerna då han bromsade för att överhuvud taget ha bussen kvar på vägen. Den andra bussen, också den i linjetrafik, hade allvarliga fel vad gäller styrningen. Där fanns ett kraftigt glapp, vilket gjorde bussen svårstyrd. Den tredje bussen gick i beställningstrafik. Den hade en hel del brister, felinställda ljus och läckage av motorolja. Det senare medför stor brandrisk..För att hamna i razzian skulle det ha gått minst tre månader sedan senaste besiktning. Utöver den tekniska undersökningen kollades bland annat kör- och vilotider för förarna. Våra farhågor vad gäller bussarna har besannats i alla fall hittills. Det är faktiskt kusligt att det är så här illa. Det finns flera orsaker till att läget är så dåligt. En är att vägarna är dåliga. Samtidigt körs bussarna hårt med pressade tidtabeller och liknande. Sedan är själva bussarna nog inte riktigt anpassade till dagens verksamhet. Viss irritation uppstod hos passagerare som missade anslutningar och liknande i Göteborg och chaufförer som kände sig ännu mera pressad.
Märkligt nog nämns inget om anbudssystemet - pressade priser som gör att underhåll och annat går ner till ett minimum. Kan detta vara ett politiskt inkorrekt sätt att redovisa brister i detta system? Det är ju också detta system som skapar gränsfall i körtider och pressade tidtabeller. Det gäller ju att utnyttja förarna till max eller mer.

Bara en buss gick helt felfri igenom polisens razzia på riksväg 40. Det var trafikpolisen i samarbete med Bilprovningen i Ulricehamn som stod för razzian. Bussar från båda håll stoppades och togs in till Bilprovningens hall för besiktning av erfarna bilprovare. Man tog in sju, åtta bussar och bara en var felfri. Flera hade mycket dåliga bromsar och det förekom också bussar med oljeläckage i motorrummet. Man ansåg att bromsarna på några bussar var i så dåligt skick att en hård inbromsning lätt skulle kunnat resultera i dikeskörning eller krock med mötande fordon. Läckande olja i motorrummet kan orsaka bränder. Det är skrämmande och tyvärr brukar det se ut så här när vi gör dessa kontroller. Man är medvetna om att chaufförerna är hårt pressade av sina tidtabeller och ofta byter från buss till buss utan en chans att närmare kontrollera sina fordon. Det är bussbolagen som har detta ansvar. Samtliga bussar som fick anmärkningar fick fortsätta resan men med krav på ombesiktning. På Västtrafik som upphandlar lokal och regional busstrafik i Västra Götaland är man medveten om problemen. Man träffar operatörerna ofta. Vid dessa träffar tar man bland annat upp trafiksäkerheten. Västtrafik säger att man ställer stora krav på de bussbolag som vill köra åt Västtrafik. Så man kan känna sig trygg som resenär? Absolut. Det blir ju alltid en väldig uppmärksamhet när det sker olyckor med bussar men man ska komma ihåg att de är mycket säkrare att färdas i än med bil. Dock pekar man själva på brandrisken i moderna bussar. Det har med lättillgängligheten att göra. Golven byggs lägre och det betyder också att motorrummet blir mer kompakt och varmt.
Tyvärr är sanningen den att prioritet ett är priset. Västtrafik lägger sig inte i om en operatör lägger underpris - man tar det utan att egentligen kontrollera vad detta kan leda till. Det är med andra ord åter ett felkonstruerat anbudssystem som är den huvudsakliga orsaken. Konkurrensen med mindre nogräknade operatörer gör att beställningstrafiken också är ojämnlik.

Åter till hemsidan

Brev till mig

Inga kommentarer: