01 februari 2006

Onsdag och lite vinter

Det har varit lugnt de senaste dagarna. Återstår att se om depåmötet häromdagen lämnar önskvärt resultat. Att komma i tid till jobbet i denna bransch är ju viktigt - vi går ju efter tidtabell! Snö utomhus och lurigt väglag. Vagn 241 lite lurig i styrningen, kan vara lite glapp i styrsnäckan.
Det har varit lugnt på MSN och ICQ-fronten. Mina arbetstider går i otakt med resten av världen just nu. Men å andra sidan så har mina arbetskamrater inte så stort intresse av datorer, bussförare av den lite äldre varianten sysslar inte med dylikt. Lite ensam om detta intresse.
En lustig sak kunde observeras häromdagen - en varning utdelades, men av handlingen framgick inte vem som varnade. Inte speciellt proffsigt.
Apropå samtrafiken med Hallandstrafiken så är den allmänna åsikten den att vi inte skall använda privata mobiltelefoner för att söka kontakt vid störningar - det får trafikledningen sköta om dom gitter. För övrigt skall vi inte använda mobiltelefon när vi kör buss - det har vår VD/Personalchef (samma person) beslutat. För vår del innebär det stundtals lite problem, men det går ju att försöka minska användningen och passa på när vi inte kör.
Just nu väntar vi på att få våra låggolvare utbytta mot normalbussar.

Man har undersökt hur mycket trafik resenärerna får för pengarna hos 19 länstrafikbolag. Man har också tittat på hur stor del av länstrafikbolagens konstnader som skattebetalarna får stå för.
Hallandstrafiken handlar på en sjätteplats medan Västtrafik med sin sjuttondeplacering är ett av de sämsta länstrafikbolagen.
Bäst är Storstockholms lokaltrafik, enligt undersökningen.

Alla Swebusanställda ska:
bemötas med respekt
få möjlighet till personlig utveckling
kunna påverka sin arbetssituation och känna delaktighet
få återkoppling på sin arbetsprestation och därmed känna tillit i ett öppet klimat.

Är detta något för BL? Idag är det inte så.

Yrkesgruppen bussförare har väl ett rykte om sig att ibland kunna vara litet vresiga, detta finns t.o.m. manifesterat i sångtexter. Ur ett annat perspektiv är det belagt att det handlar om en högriskgrupp, med ibland extrem belastning av stress och en överdödlighet i hjärt-och kärlsjukdomar. Under alla år har det hört till vardagen att enstaka utbrott kunnat förekomma från enskilda förare, när det "hakat upp sig". Det har inte väckt något större rabalder.
Men just stort rabalader blev det emellertid kring en bussförare i Skåne i januari. I tidningen blev rubriken "Bussförare kallade elever för apor". En artikel dagen därpå konstaterade att bussföraren fortfarande arbetade kvar inom bussföretaget, men detta var tydligen minst av allt någon självklarhet: "Trots chaufförens ordval får han fortsätta köra enligt sitt vanliga schema." Priset var att han bett om ursäkt. Tidningen kan meddela att han tappade behärskningen och att han "ångrar sitt ordval".

Vad hade egentligen hänt?

Som det framställdes i den första artikeln var chaufförens agerande i stort sett obegripligt. En kvinnlig lärare med dubbelnamn hade varit vittne i bussen och chockerats av det fräna språket, hon "trodde knappt sina öron": "Ni har en IQ-nivå som ligger på apornas nivå! Åk till Zoo och hälsa på era kusiner!"Som läraren uppfattade saken var förarens utbrott oprovocerat. Flera elever "tog illa vid sig", kände sig "oförskämt behandlade" och läraren skulle enligt artikeln ta upp händelsen med skolledningen. Så framkom ytterligare en omständighet, nämligen att läraren: "...utesluter inte att elevernas invandrarbakgrund kan ha påverkat chaufförens ordval." I artikeln den 21/2 nyanseras sedan bilden, en annan sida av saken framkom: förarens utbrott (om än olämpligt och onyanserat) var inte oprovocerat. En talesman för bussföretaget klargjorde:"Vår chaufför... sa att de som trycker på stoppknappen har samma IQ som en apa..."Det handlar alltså om ett bustryckande, ett sätt att trakassera föraren. Man tryckte på stoppknappen utan att någon skulle gå av. Talesmannen fortsatte:"I flera år har vi haft problem med eleverna på skolan. Det har gått i vågor. Men när det varit som värst har vi tvingats sätta in extrabussar för att skilja de bråkigaste eleverna från våra övriga kunder..."."Linjebuss har vid flera tillfällen träffat representanter för skolan och dessutom skickat ut eget folk för att prata med skolans elever. Men problemen har inte upphört."
Den kvinnliga läraren med dubbelnamn hade alltså inte ha behövt bli så överrumplad. SUMMAN av denna historia bli ändå att en samhällsförändring inträffat. Den här typen av incidenter har förekommit förr i Sverige, även innan det fanns många elever med invandrarbakgrund. När de nu inträffar tolkas de dock i nya termer. Svenska elever står pall för (olämpliga) utbrott från enskilda bussförare, invandrarelever kan visa sig mer ömtåliga.

Brev till mig
Åter till hemsidan

Inga kommentarer: