25 februari 2006

Lördag 2006-02-25

BARA SNOTT



En säkerhetsaspekt som borde tas upp i bussar är busschaufförer, som pratar i telefon, även privat, och utan handsfree när de kör. Fruktansvärt nonchalant mot allt som handlar om säkerhet. Jag har varit med om det ett antal gånger, men aldrig sagt ifrån. "Samtal med chaufför förbjudet under färd". Finns en skylt med den uppmaningen, så gäller det väl oavsett varifrån samtalet kommer. Själv använder jag alltid säkerhetsbälte i buss, när det finns. T.ex. på långfärdsbussarna i Norrbotten, och efter kusten söderut. Det känns bra och märks inte mer än bältet i ett flygplan. Och nästa gång jag ser en chaufför som pratar privat i telefon, oavsett utrustning, så kommer jag att säga till. Du har heller ingen ursäkt att inte göra det.

Ja, detta eländiga bussåkande börjar driva mig till vansinne och ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag. Kan ingen lära dem att köra buss på ett mänskligt sätt eller i alla fall förklara för dem att man helt enkelt inte kan köra i 70km i en kurva på strax över 90 grader. Jo kan kan man, men inte en människa befinner sig på samma plats i bussen som före kurvan, det vill jag lova. Och mest drabbade blir de stackars pensionärerna som flyger som pingpong bollar, ungefär som om gravitationen hade gått åt helskotta.

Busschaufförer får konfliktutbildning. Efter överfallet i Malmö ska chaufförerna utbildas...

Busschaufförer i allmänhet verkar tro att de är odödliga. Förra året satte en bussen rakt i busshållplatsskylten. Och buss-stationen i XXXX ska man hålla sig lååångt undan om man kan. Det liknar mer Bambi på hal is än bussar framförda av s.k yrkeschaufförer. Sen ska jag väl inte skylla allt på chaufförerna. Jag tror inte att själva bussbolagen alltid anser det lönsamt att se till att vinterdäcken håller måttet.

Grupper som anser sig ha förkörsrätt är de som kör buss och taxi. Bara för att de har en bokstav till på körkortet så anser de att de inte behöver släppa över fotgängare på övergångsställen. Min gissning är att busschaufförer är klart överrepresenterade bland småbarnsföräldrar.

Mel: Oh Tannenbaum
En busschaufför, en busschaufför, det är en man med hjärntumör. Och har han ingen hjärntumör, då är det ingen busschaufför. En busschaufför, en busschaufför, det är en man med hjärntumör.

Busschaufförer som bromsar för hårt. Och som skäller på en i mikrofonen när man ber dem bromsa lite mjukare.

Efter en helg av nytt schema bestående av underbemmaning som kodord och den nya "patrulltjänsten" som hattar fram och tillbaka på linjer där det ser ut att vara behov eller där chauffören direkt ber om en bussvärd. I alla fall så är det så fint fixat nu så att folk som har utbildat sig till busschaufförer (och tidigare jobbat som värdar), men som inte får börja köra ännu får inte jobba som bussvärdar. Kanske handlar det om 8-10 personer. De har kontrakt en månad till och har papper på att få jobba minst 3 dagar i månaden, detta till trots så skiter man på BL i Lagen om anställningsskydd (dock så är paragraferna "dispositiva" vilket innebär att man kan förhandla bort detta i vårat kollektivavtal - kommunals trafikavtal). Vi återkommer med detaljer hur det ser ut. Nu verkar det vara mycket på gång, stormöten och annat. Dock verkar stormötet i nästa vecka mest handlar om "underchefens" sätt att fördela tjänsterna på, men det blir nog mycket diskussion om allt annat där. Herr Wasserman ska tydligen vara med och kommer väl inte tycka att det är det roligaste han gjort. Kan bli mycket intressant. Just ja, ryktena var typ allt från att alla bussvärdar skulle dras in till att vi skulle få väktarutbildning och hyras ut som ordningsvakter. Jaja, men men. I övrigt så kan några bussvärdar rapportera att de haft ett givande samtal med en person från styrelsen i Västtrafik Sjuhärad. Antagligen något som kan ha betydelse för hur bussvärdsjobbet kommer se ut i framtiden och diskussion kring kameror, fältassistenter, vilka summor som debiteras hur och så vidare.

Varför insisterar busschaufförer att alltid köra vrålsnabbt när man är bakfull? Och varför gör de alltid i den delen av rutten som har längst avstånd mellan hållplatserna? Det luktar konspiration...

Dagens trevligaste överraskning: Trevliga busschaufförer! Flera stycken.

I morse vid 3-tiden när jag slutade jobb så hade "Ulrik" varit framme i bussen. För er som inte fattar så kallar vi busschaufförer helgspyerna i bussen för "Ulrik". Tänk dig hur det låter när du är på väg att spy, det låter som... uuulrik... i svalget liksom :) Det blev till att köra in i tvätten och spola av golvet för inte kan man lämna bussen bara för då luktar det inte lite när nästa chaufför kommer och ska köra bussen.

För enligt marxistisk definition borde väl inte sjuksköterskor, lärare eller busschaufförer räknas till arbetare? Trodde det var förbehållet de som arbetar inom PRODUKTIONEN. Och därför är den snäva definitionen föråldrad. En rimlig definition måste inkludera serviceyrken och beakta faktorer som möjligheten att påverka sin arbetssituation. Påverka sin arbetssituation - dröm och glöm.

Åter till hemsidan

Brev till mig.....

Inga kommentarer: