04 februari 2006

Så var det dax igen

Bättrekurser


Högskolans Bättrekurser för yrkesverksamma kräver inga förkunskaper och utgår ifrån den egna arbetsplatsen. Förra året sparadedeltagarna 2.3 miljoner åt sina företag. Undrar om detta skulle kunna fungera även på lokaltrafiken?

Busskoll


Det har varit kontoll av bussar i och kring Borås de senaste dagarna, något som vi inte märkt. Resultatet lär ha varit gott och enligt notisen var det allvarligaste felet en spräckt framruta, Det tycker jag var och varannan buss har. Så den anmärkningen förstod jag inte.
Det som kollades var i alla fall ljus, däck och körtider. Detta leder till den senaste infon från Västtrafik Sjuhärad: Linjerna 350 och 360 får nya tidtabeller onsdagen den 8 februari. Tidtabellerna för linjerna 350 och 360 har visat sig vara lite för snålt tilltagna, och det har medfört att bussen ofta blivit försenad. Nu har tiderna rättats till mellan Lockrydsterminalen och Borås för att stämma med den faktiska körtiden.
Visst är det en vacker saga som Västtrafik Sjuhärad berättar. Sanningen är nämligen den att vi förare inte ville att tiden mellan Lockryd och Borås skulle kapas med 6 minuter eftersom vi visste att det inte skulle hålla, men Västtrafik lyssna inte på vad förarna tycker. Dom hade redan i tidtabellen före nya 27:an färdigställande lovat resenärerna kortare restid och först nu inser dom att dom inte kunde hålla vad dom påstått. Hade dom råkat lyssna på förarna hade detta aldrig hänt och man hade sluppit dyra tidtabelländringar.

Veckobrevet


Vi har fått ett nytt Veckobrev från vår Trafikavdelning. Det är för övrigt all information som numera kommer från företaget. BL-info är i all stillhet avsomnad liksom Framtiden (ja publikationen hette så).

Personal


Vi har ett antal nya under upplärning och det är ju en ny liten grupp på gång från Utbildningscentrum vilka kommer till sommaren. Dessa nya förare behöver bästa möjliga handledning av er gamla chaufförer. Tänk på att ditt sätt att vara och uppträda skapar morgondagens kultur på bolaget och tänk på hur det var när du själv var ny. Jag undrar bara hur många nya chaufförer BL behöver. Jag tycker att det står att nya förare är under utbildning i vartenda veckobrev. Hur många slutar per vecka egentligen?

Vi har en ny organisation som innebär att Christer har ett tydligare chefsansvar för trafikavdelningen. Mer information kommer.. Varför vänta med den informationen? Är man egentligen inte klara med arbetsuppgifterna?

Pågående aktiviteter


Tranemo – Svenljungas tjänster gås igenom men vi räknar inte med att kunna införa nytt schema förrän till nästa månadsskifte. Tidtabellsarbetet pågår och det kommer att skapas en rutin för att lämna in felaktigheter och synpunkter kring tidtabeller, körtider och sånt… Det var väl på tiden att man kommer att ta hand om felaktigheter i tidtabellerna, det har ju inte fungerat de fem tidigare åren. Vad beträffar genomgången av tjänsterna så har tydligen Tranemo haft ett antal möten och kommer att ha fler, medan Svenljunga inte haft ett enda! Håller man på att hitta på ändringar över våra huvuden? Det verkar inte speciellt smart och definitivt illojalt!

Vi har fått en sammanställning av alla ”förarrelaterade” synpunkter som kommit in till BL under de senaste 4 månaderna. Det finns en del positivt i materialet som jag kommer att skriva om senare. Samtidigt finns det ett antal mycket stort antal klagomål på enskilda förare och i det fall då förare fått många klagomål vid flera tillfällen kommer dessa att kontaktas. Underlaget visar också att vi inte tar betalt som vi skall därför kommer Tommy att successivt ta in de förare som inte kan ta betalt eller använda biljettmaskinen på rätt sätt. Snabbutbildning har sina sidor.

Det är fortfarande så att vår trafik denna vinter hittills har gått mycket bättre än förra året avseende såväl skador som tidspassning och även gällande negativa synpunkter – det skall ni ta åt er av!
Jag får emellanåt kritik för att jag skriver ”bara” negativt. Skälet är delvis att ”är det tyst är det bra” men är det dåligt så hör folk av sig. Det finns i försäljarutbildningen en sanning som säger ”en missnöjd kund säger det till 4 personer medan en nöjd säger det till 1 person”. Det innebär att andelen positivt kanske är uppåt 4 gånger mer än vad jag får information om.

Övrigt


Underhållsavdelningen har börjat följa upp busstillståndet på samma sätt som trafikavdelningen har gjort de senaste veckorna. Vi genomför ju dagligen ett morgonmöte där vi registrerar och försöker åtgärda de felaktigheter som sker inom trafiken men där vi också sammanställer fordonens tillstånd.


Brev till mig

Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: