28 februari 2010

Söndagen den 28 februari 2010


- Då har vi lämnat denna platsen här ovan... Där fanns icke en buss på sena lördagskvällen. Alla garagen var tomma.
- Så var det och tack för denna gången. Det lär väl inte bli någon mer gång heller.
- Nåja vi såg allt Veolias nya skinande bussar borta på LBC's område. Sex stycken stod där och glänste i ljuset från natthimmel och bilstrålkastare.
- Precis som när vi en gång började köra med sprillans nya bussar får passagerarna även denna gången vara med om att starta med nya fina bussar.
- Sedan får de som är trogna kollektivtrafiken följa bussarnas livscykel kan man säga. Från en ny och fräsch buss till en buss som är skrotfärdig.
- Typ en buss uppgång och fall.
- Som sagt från och med idag tar det stora internationella transportföretaget Veolia över och förare som tidigare bara kört stadstrafik skall nu börja köra landsvägskörning.
- Vi får önska dom lycka till. Det kommer med all säkerhet att bli lite strul i början, men det kommer att rätta till sig.
- Precis och vi får tacka för oss - för nu har vi lagt ratten på hyllan. Fast om jag fattat saken rätt så blir fd BL'förare inte av med BL's trafikledning.
- Jasså? Inte?
- Inte i början i alla fall. Kvällar och Helger är det BL's trafikledning som tar hand om både sitt eget och Veolia.
- Först tuffa kämpar och sedan såta vänner... He he det är en underlig värld vi lever i.

- Tranemo kommun tycker att den nya trafiken ska bli ett lyft för kommunen. Det blir lättare att busspendla in och ut ur kommunen.
- Att trafiken på vissa punkter blir bättre och på andra sämre vet vi men jag tvivlar på att det löser kommunens grundläggande problem, bristen på arbetsplatser. Ledsen Tranemo Kommun, men en bra kollektivtrafik är inte riktigt allt. Det krävs mer. Ett stort antal olika typer av arbetsplatser placerade inom kommunen. Annars är vi rädda för att utflyttningen kommer att fortsätta.
- Tror Du att kommunen läser vår blogg då?
- Inte en chans (ler).
- Fast jag är allt lite nyfiken på hur Svenljungas skolelever kommer att uppleva att deras skolbussar försvunnit? Enligt de tryckta tidtabellerna är det enbart två bussar norrifrån som EN (1) tur vardera kommer att gå via Mogaskolan. Det finns inga på eftermiddagen som har tidtabellstid via skolan. Så uppe vid Moga Fritid kan idioterna som kör bil i fortsättningen parkera vart faan dom vill. Jag gissar att de två morgonturerna kommer att stanna vid Musikskolan. Kommer att kosta minst extra körtid.
- Svenljunga Kommun får nog börja skotta Elmos Hållplats i fortsättningen för det är väl där som eleverna söderut skall vänta på sin buss.

- Nu börjar dom köra 05:30 en söndagsmorgon till Borås från Svenljunga??? Första turen söder ut mot Mjöbäck gick visst först klockan 14:49 så åt det hållet var det ingen panik. Så ni i Holsljunga, Överlida och Mjöbäck kan ta det rejält lugnt på söndagarna framöver. Ni kan åka buss till Svenljunga & Borås tidigast efter klockan 16:18 och sedan får ni rappa på lite för sedan har vi 10 minuter på er i Borås, men hela 1 timma och 49 minuter i Svenljunga.
- Vi gillar verkligen kollektivtrafik, men vi drar oss inte för att säga till när det blir galet.

- Har Du tänkt på vilka lustiga karaktärer vi lämnar bakom oss! Folk som lånar bussar för eget bruk, folk som ibland har problem att skilja på sprit och körning, folk som har problem med att läsa och skriva, folk som imiterar kleptomaner, folk som alltid vet bäst (precis som vi två), folk som inte kan räkna (fast det krävs väl inte längre) och så vidare och så vidare. En skön samling "galningar" som tappert kämpar vidare för att folk ska få åka buss fram och tillbaka mellan Svenljunga och Borås. Lycka till! En vacker dag sitter även ni i samma båt som oss. Det finns alltid ett bäst före datum.

- Nu har vi i alla fall fått vårt sista veckobrev från Borås Lokaltrafik och vi är vederbörligen avförda från Crew Web och alla nycklar och kort med mera som är förknippade med Borås Lokaltrafik är återlämnade.
- Japp och alla papper med mera från Västtrafik och BLAB har nu passerat papperskvarnen och ligger fint strimlade i tidningsinsamlingen.
- Vi tackar för oss och gör diskret sorti ut till höger och vänster! Saknad av ingen.
- Men vi måste nog ändå tacka vår fd VD för att han faktiskt har tänkt på oss även när vi skiljs från företaget. Han har faktiskt lagt tid på att engagera de resurser som stod till förfogande för att göra övergången från arbetsliv till arbetslöshet lite lättare.
- Och jag vill nog passa på att undra vart vår depåchef fanns när vi tog farväl av varandra i det gamla bussförargänget. Han lyste verkligen med sin frånvaro. Djäkligt dålig stil får man nog säga.

- Det får jag hålla med om, men vi hade väl i alla fall ett jättetrevligt litet party på lördagskvällen för "oss i Svenljunga som inte Veolia ville ta i med tång".
- Och märkligt nog var vi några stycken med respektive. Tack för det kära kollegor!

- Nu har vi en annan fight att ta!
- Hur tänker Du nu?
- Jo det gäller att hitta en arbetsförmedlare som inte är totalt hjärndöd.
- Aha Du tänker på den vi träffade för några veckor sedan. Det exemplaret gjorde ingen levande varelse glad. Hon verkade närmast ovillig att arbeta och engagera sig.
- Vi fick ju tips om någon i Borås som verkade vara nån att hålla i handen.
- Precis. Sedan får vi väl se vad den där Trygghetsfonden kommer att innebära. Jag minns när vi jobbade för Trygghetsrådet i Göteborg, då fick man effektivt stöd och hjälp och sedan kunde vi i ett senare skede hjälpa andra via Tjänstemannapoolen - som vi var med och startade upp.
- Det var en annan tid det och en helt annan tidsanda.


Inga kommentarer: