17 februari 2010

Onsdagen den 17 februari 2010


- Sådana där maskiner åkte man när man var liten parvel.
- Dom lämnade i vart fall inga avgaser. Om dom i alla avseenden var den optimala lösningen är väl svårt att veta, men det var avgasfritt i stan i alla fall.
- Jag tittade lite på den kommande trafik. Linje 350 skall i fortsättningen köra via Hillared igen.
- Så Hillared knyts ihop med Tranemo igen. Jag som alltid trott att Hillared naturligt hör ihop med Svenljunga/Sexdrega. Tänk så fel man kan ha.
- Det är ofta som Du har fel. Fast fasen vet om Du har det denna gången. Några företagsamma personer har gjort analyser av turlistor norr om Göteborg och dom kom märkligt nog fram till ungefär det vi har hävdat länge.
- Jasså minsann och vad tänker Du på då?
- Dom kunde slå fast att det skett en förändring som absolut strider mot de politiska målen att så många som möjligt skall kunna åka kollektivt. Deras jämförelse av turlistor under en längre tid visar att det skett en stabil försämring år efter år. Det handlar om färre turer, obegripliga tidtabeller, dålig eller obefintlig samtrafik och längre restider. Till detta skall läggas längre gångtid när hållplatser försvinner och när ändhållplatser förändras.
- Och svaret är väl som vanligt att det kostar en massa pengar att köra en omväg på t ex 5 minuter. Dessutom kommer hela trafiksystemet att rasa ihop samt att systemet är anpassat till den större mängden arbetspendlare. De ekonomiska begreppen brukar följa företagsekonomiska begrepp och om man drar det lite vidare så blir resultatet att vissa områden i en kommun är olönsamma och omgående skall avvecklas.
- Det är verkligen en bisarr inställning till en samhällsservice.
- Exakt! Nu när trängselskatten skall införas i Göteborg talas det en hel det om att bygga ut kollektivtrafiken, men då menar man märkligt nog enbart pendeltågstrafiken. Inte ett ljud om matningsbussar till pendeltågen. Inte ett ljud om busstrafik där det inte ens finns spår.
- Det där med helhetssyn verkar ha kommit bort i hanteringen. Man stirra sig blind på enstaka åtgärder. En sådan detalj är att vissa expressbussar skall utgöras av rätt instabila tvåvåningsbussar istället för långa ledbussar.
- Sedan funderar jag hur man skall få in fler turer pendeltåg på ett givet spårsystem. Vad får maka på sig?

- Västtrafik förlitar sig mer och mer på information via hemsidan, vilket innebär att stora grupper av den äldre befolkningen är utestängd (och kanske hänvisad till färdtjänsten). Det finns dessutom områden som inte ens har internetuppkoppling 2010.
- Det är inte en lätt uppgift att informera innevånarna i Västra Götalandsregionen om alla genomgripande förändringar. Nya zoner och nya regler som helst skall nå alla samtidigt.
- Sedan måste jag som förare säga att informationen kring SMS-bijetterna är motsägelsefull och i grunden bristfällig. Västtrafik må tycka att det är kristallklart men varken Du och jag eller resenärerna tycker att det är så självklart!
- Jag, som bara har några dagar kvar att köra buss, bryr mig inte längre så länge det rör sig inom Borås Kommun. Förr var det tydligt - enbart linjerna 1 till 9 i Borås tätort, men nu verkar det bara flummigt.

- Vuxenmobbing! Jojo det har vi allt fått känna av.
- En grundregel är att den mobbade alltid blir ensam och utestängd från information.
- Och sedan små nålstick och mycket snack bakom ryggen. Man 'glömmer' att sätta in sladden till bussvärmen. Man blockerar parkeringsmöjligheter trots att vet att den eller den också skall komma och jobba.
- Sedan finns det ofta en pärm på arbetsplatsen med regler som bland annat innefattar mobbing, men ingen har läst den.
- Sanningen är väl oftast den att den offentliga beredskapen för vuxenmobbing i det närmaste är obefintlig. Det är bättre att blunda med båda ögonen än att ta tag i en situation.

- Jag läste nått oroande i en tidning här om veckan. A-kassor kan tydligen gå i konkurs.
- I så fall är den delen av skyddsnätet i praktiken obefintligt och bara en pappersprodukt.
- Om jag fattar saken rätt så har "Världens bästa regerings" förändring av reglerna inneburit dramatiska förändringar i hela systemet med a-kassor. Råkar man tillhöra en a-kassa där det förekommer hög arbetslöshet så blir avgiften till just den a-kassan betydligt drygare än om man tillhör en a-kassa med obefintlig arbetslöshet. Här har begreppet solidaritet satts ur spel.
- Och man kan inte byta a-kassa utan att byta yrke samtidigt, fast det kanske är det som är knorren. Det gäller att plocka bort folk ur yrken där arbetslösheten är hög.


Inga kommentarer: