07 februari 2010

Söndagen den 7 februari 2010



- Jaha en ovanligt stäng vinter och en massa dåligt skottade hållplatser runt om i Västra Götalands Regionen.
- Det är en märklig sanning speciellt som vägarna ofta varit välplogade strax efter rejäla snöfall.
- Borås Tidning uppmärksammade busshållplatser i Borås som inte alltid var så välskottade. Det är kommunernas ansvarsområde att hålla hållplatserna röjda och hållplatsernas skick kanske kan sägas spegla kommunernas verkliga intresse för kollektivtrafik.
- Jag läste att reportern på BT tyckte att BL skulle varit passiva som fortsatte att stanna på gatan vid varje blockerad hållplats.
- Det visar att reportern har dålig koll på bussarnas förmåga att ploga snö. Dessutom vet man aldrig vad som döljer sig i en rejäl plogsträng så man undviker att klättra med bussen i sådant.

- Vägskatten som är på G i Göteborg väcker olika känslor. Periodkort istället för trängselskatt är en variant.
- Hur periodkort skall finansiera alla fantastiska byggplaner undgår mig dock? Pengarna skall inte bara gå till förbättrad kollektivtrafik. Nej det är väl bara en liten del som handlar om kollektivtrafik. Däremot kommer det att gå åt en och annan miljon att bygga betalstationer som sedan blir permanenta som en del av någons intäkter!
- Frågan är väl hur det på sikt kommer att påverka besöksfrekvensen till Göteborg? Jag kommer ju att plocka ut andra resrutter för att t ex ta mig till Bohus eller Kungälv.

- Borås Stad har visst fått pris för bästa upphandlingen. Det handlade visst om skolskjutsar som blivit billigare och säkrare!
- Hur då säkrare? Bättre utbildade förare, som har längre arbetspass. Nån får alltid betala för det prutade priset. Om nu skolbusstrafiken blir 7 miljoner billigare så har dessa miljoner besparats på någons bekostnad, oftast förarnas.


Inga kommentarer: