20 september 2009

Söndagen den 20 September 2009

- Vadå Kyrkoval? Jag har då inte sett några alternativ!
- Nä inte jag heller. Du vet Gördis som var med på samlingslistan förra gången...
- Ja?
- Dom har inte ens talat med henne denna gången. Men å andra sidan skall halta och lytta icke göre sig besvär. En samlingslista innebär ju att man gjort upp allt runt köksbordet och lämnat väljarna utanför.
- Nej det har vi ju sett i andra sammanhang också. Är Du ofärdig är Du inte intressant längre! Men en samlingslista är knappast ett val.
- Valet är väl gilla eller avstå att rösta?!
- Vad tro Du om utträde som ett annat alternativ? Personligen har jag svårt med den tunna fernissa som man här kallar religion och lika mycket problem med religiös inavel som det här samhället uppvisar.
- Jag kan nog inte göra annat än att hålla med. Medmänsklighet och Guds kärleksbudskap och Jesus stora uppoffringar och tröstarbete för svaga och lidande har helt glömts bort. Idag handlar allt om politik och om status i det lokala samhället!
- Det är sant! När vissa partier med partiprogram som står så långt ifrån alla religiösa inriktar man kan komma, finns med i ett kyrkoval då har det spårat ur rejält.
- Jo, jag håller med. Faktum är att det höjs röster för att plocka bort politikerna ur Svenska Kyrkan. Har andra kyrkosamfund kyrkoval med politiska partier inblandade? Inte vad jag vet i vart fall och Svenska Kyrkan är inte längre en statskyrka så ta bort fingrarna kära klåfingriga politiker.
- Det märkligaste är nog ändå den totala tystnaden i TV, Radio och press inför kyrkovalet men även i brevlådan.
- Jag satt och undrade vad vår lokala fotbollsklubb skulle säga om de lokala politikerna skulle gå in och säga att i nästa match spelar vi efter de regler som (C) har beslutat på den lokala partistämman. Skulle misstänka att protesterna skulle bli ljudliga.
- Det var onekligen en intressant tanke. Jag var inne på POSK hemsida och det första som träffar en i nyllet är en avdankad (S)-politiker och samhällsdebattör. Då dog mitt intresse.
- Jag läste att man i vissa städer skickat MMS till tilltänkta väljare. Alltså rösta på NN typ! Det skulle ingen ens drömma om att göra här. Bara tanken skulle framkalla hjärtinfarkt!
- Nu vill jag inte sitta här och tjafsa med Dig längre. Nu tar vi oss varsin rejäl räkmacka och en stor sup och glömmer allt vad val heter!

Inga kommentarer: