05 september 2009

Lördagen den 5 September 2009


- Så var det lördag igen då!
- Och det blåser lite styv kuling och ett och annat träd dimper i backen.
- Inte bara träd om jag förstått saken rätt! Även en och annan passagerare drösar omkull.
- Typ, och Veolia dyker tydligen upp veckorna 41 - 41 enligt veckobrev, mot tidigare veckorna 37-38. Men lugn bara lugn BL kommer att sätta upp anslag på anslagstavlorna i Borås. För övrigt skall anställningarna vara klara till mitten av december enligt färsk info.
- Dom ska vara på plats den 28 februari 2010 med låggolvsbussar.
- Jag tror att dom bara kommer att anställa kvinnliga bussförare eftersom dom rent statistiskt är 16% billigare än män, samt att dom genom sitt körsätt spar massor av liv i trafiken.


-Det är visst lite blåst runt Västtrafik också ännu... GP:s ledarsidor och insändare har ännu inte gett upp. Den ursäkt som en viss Leif (S) levererade tycks inte haft någon lugnande verkan. Detta nya biljettsystem är knappast nån höjdare för t ex synsvag. Det skulle vara lätt att förstå sig på...intuitivt är det absolut inte.
- Men visst kan väl Västtrafik själva styra över allt som rör kollektivtrafiken?
- Mmmm!
- Då förstår inte jag varför man skjuter sig i foten.
- Men snälla Du, det är ju inte biljettsystemet det är fel på utan resenärernas & förarnas fattningsförmåga. Dom grupperna är helt enkelt för korkade för att förstå storheten i det nya systemet enligt en viss Leif (S).
- Jag hörde att detta biljettsystem är inköpt för att underlätta för Västtrafik inte för resenärerna, kan detta vara korrekt tro? Man kan ju undra. Men nu spelar det ju inte så rasande stor roll eftersom Västtrafik har monopol.
- Detta med att man först i efterhand får veta resans pris har verkligen blivit en jättegrej. Det finns till och med de som hävdar att det skulle strida mot prisinformationslagen. Pantsystemet förefaller totalt obegripligt. Varför skall jag förhandsbetala en resa som jag kanske aldrig kommer att åka?
- Nu poppar också en annan fråga upp som inte hörts offentligt tidigare.
- Jasså???
- Livslängden på det nya Västtrafikkortet och kvaliteten i allmänhet. Kvaliteten har varit ojämn och kortets livslängd har satts till tre (3) år. Den tiden är nu förlängd till fem (5) år av kostnadsskäl.

- 2004 startade Framtidstrafiken, 2007 dyker en utredning upp om kollektivtrafiken i Borås med viss omnejd och 2009 överlämnas tydligen en annan genomgång för att lyfta kollektivtrafiken i Borås.
- Med andra ord så är framtiden numera ett rätt så kort perspektiv.




- Här ser Du hur folk lämnar Borås varje dag för att åka till exempelvis Svenljunga och det är knappast några enorma mängder precis. Det är 4,5 fullsatta bussar (inga ståplatser).



- Det blir lite skillnad åt andra hållet från Svenljunga till Borås... eller 13 fulla bussar (inga stående). Men hur går detta ihop? Lilla Svenljunga har 17 turer till Borås över ett helt vardagsdygn. Det blir en fasligt massa stående varje trafikdygn.


- Totalt svarar Tranemo & Svenljunga-områdena för 1400 resor per dygn och det är sannerligen inget att skryta med. Fast räknar man på pilarnas siffror blir det faktiskt 1587. Skall bli intressant att se om Veolia lyckas förbättra dessa siffror.

- Men dom reseströmmar som borde intressera mest i t ex Svenljunga Kommun är resorna söder om centralorten. Sker inget där är risken överhängande att den delen blir helt utan kollektivtrafik. Att arbetspendla inom kommunen är hart när omöjligt med några få undantag. Här borde det läggas mer krut om kommunen skall börja växa. I annat fall lär den sjunka ytterligre.
- Jag satt här och räknade lite och från Mjöbäck går det alltså 6 turer under ett trafikdygn. Praktiskt taget alla är förklädda skolbussar. Till Mjöbäck går det märkligt nog 8 turer, fast där är det samma sak - mest kamoflerade skolturer.

Inga kommentarer: