15 september 2009

Tisdagen den 15 September 2009


- Jag har alltid undrat vad skrivare och naglar har med varandra att göra?
- Jasså och svaret blir?
- Det torde bli att det är mest tjejer som använder skrivare eftersom företagen som säljer förbrukningsmaterial till skrivare erbjuder manikyrset som bonus.
- Då kan vi i alla fall slå fast att bonussystemet är väl utbrett.

- Demokrati o demokrati... Vad är det? Alla tjatar och en bestämmer! Demokrati handlar om alla människors lika värde och rättigheter. I en demokrati får alla vara med och bestämma.
- Fast det där är väl inte riktigt sant va? För det förekommer ju en politisk censur! Vår statsminister skall minsann inte samarbeta med t ex SverigeDemokraterna oavsett hur många % dom får i kommande val. Då går han hellre över blockgränsen.
- Jasså Du. Nu gillar varken Du eller jag SD, men som princip är det intressant att man är beredd att ignorera en stor väljargrupp som därmed klassas som politiskt inkompetenta.

- Västtrafik säger sig ha en klar ambition att förenkla för resenärer oavsett funktionshinder eller icke och det där tror jag på, men ibland verkar vägen dit bli lite krokigare än man tänkt sig.
- Jo Du har säkert rätt. Jag kan bara konstatera att handikappade som man sa förr oftast har betraktats som olycksfall i födselarbetet och som en samhällsbelastning. Man har bokstavligt talat ställt dom utanför.
- Då ska vi vara glada för att kloka politiska beslut håller på att vända den negativa utvecklingen, även om jag misstänker att stora delar av t ex arbetsmarknaden fortfarande anser flertalet funktionshindrade som omöjliga att anställa.
- Men att bereda denna grupp möjlighet att relativt fritt åka kollektivtrafik ökar i alla fall deras relativa frihet att fritt kunna röra sig i samhället på samma sätt som övriga grupper och det är ingen dålig förändring.
- Det ställer jag upp på, men man är ännu långt ifrån målet, och det nya biljettsystemet i nuvarande utformning känns som en bromskloss för t ex synskadade. Däremot kanske automatiserade hållplatsutrop är till hjälp, men då skall det fungera och vara på en nivå så att föraren inte får hörselskador. Sedan finns det ett motstånd för det i landsbygdstrafik där många passagerare vill kunna koppla av till och från jobbet och inte bli störda av radioskval och hållplatsutrop.
- Det finns även en annan vinkel på detta. Det är inte bara trafikleverantören som måste tänka till för att underlätta för funktionshindrade. Väghållaren måste också dra sitt strå till stacken och där brister det en hel del. Och var det inte SJ som plötsligt inte kunde/ville ta rullstolar på vissa/alla tåg?
- Det känns som om det är en bra bit kvar på den vägen och att man skulle gå i mål nästa år känns icke minsta trovärdigt.

Inga kommentarer: