11 september 2009

Fredagen den 11 September 2009

- Nu står det klart för mig!
- Men hallå eller? Vad snackar Du om?
- Svensk sjukvård. Det handlar visst väldigt lite om vård och väldigt mycket om att tjäna pengar. Det handlar om stafettläkare och uthyrningsföretag och vinster för bemanningsföretag och liknande och stora förluster för landstingen.
- Systemfel eller?
- Hade man svaret på den frågan så... Troligen mera typ läkarbrist (säger "vår" läkare).
- Jaja, vi har ju besökt vårdsvängen lite för mycket de sista månaderna och fått lite andra vyer.
- Lite så har det dessvärre blivit och som vi känner det har snålheten bedragit visheten!

- Lurendrejeri i alla dess former tycks vara högsta mode. Tänk att ligga i en hängmatta i Thailand och skicka ut "bötesförelägganden" för olaglig nedladdning och få bra betalt utan att egentligen lyfta ett finger.
- Jaha, jag hittade en annan variant inom IT-sektorn. Så kallade Trippelpaket är en jättegrej just nu på större orter och i städer. Grejen här är att priset är oklart, bindningstiden luddig och uppsägningsreglerna dolda. Känns nästan som varianter på negativ avtalsbindning (som är förbjudet i svensk lag).
- Det häftigaste var väl ändå när SÄS hyr in sin egna läkare som stafettläkare. Då handlar det verkligen mest om slantarna.

- Förvirringen tycks i alla fall vara fullständig i sjukvårdssystemet.
- Hurså?
- När vårdcentraler måste ringa till försäkringskassan för att fråga om lov att sjukskriva en person. Då vore det mindre resursslöseri att Försäkringskassan direkt sjukskrev eller avslog. Skall två instanser käbbla med varandra först hinner patienten dö!

- Jag satt och glanade i min gamla tidning som jag en gång i tiden gick och sålde för att dryga ut veckopengen. Några grabbar skulle kliva på bussen från Granlo (där jag bodde en gång i tiden) för att åka in till Sundsvall. Dom ville åka gratis eftersom dom inte hade några pengar. Dom försökte dessutom åka på falska färdbevis och blev alltså avvisade.
- Rätt så normalt skulle jag vilja påstå.
- Precis, men nu kommer skillnaden. En av killarna flippade helt och tog tag i vindrutetorkaren och vred loss den och använde den till att krossa en av de stora sidorutorna. Sedan la man givetvis benen på ryggen - så fega var dom.

Inga kommentarer: