07 september 2009

Måndagen den 7 September hösten 2009

- Jag tror jag är kär!
- Ehh
- Jag är kär i en Eee PC. Snacka om läckert fodral. Lagom storlek och ändå tillräcklig datakraft och fantastisk batteritid. Kan bäras i innefickan (nästan).
- Och för övrigt mår Du bra eller?
- Utmärkt bortsett från den gröna ansiktsfärgen av ren avund.

- Jag är irriterad över att busschaufförer som klarar fysiktesterna tvingas till pension mot sin vilja. Nu har ett fall i ala fall gått till DO för test.
- Javisst ja det kom ju en ny lag mot åldersdiskriminering vid årsskiftet som ännu inte är testad och någon måste gå först så klart. Det har blivit lite rörigt har jag förstått. Vårt kollektivavtal kastar ut oss vid 67 års ålder, mot vår vilja. Sedan spökar LAS och EG-rätten dessutom.
- Arbetsgivarna visar i alla fall med önskvärd tydlighet att det inte förekommer nån brist på bussförare och antar olika åldersfilosofier utan att ta hänsyn till läkarutlåtanden.
- Jag förstår. Alla har rätt att gå i pension vid 61 år. Arbetsgivare har rätt att pensionera medarbetare som har fyllt 67 år men samtidigt förbjuder den nya diskrimineringslagstiftningen att pensionera en person mot dennes vilja med ålder som argument.
- Intressant perspektiv ur vår synvinkel kan man säga. Nu är det ju en sak att ha rätt att gå i pension vid 61 års ålder och den månatliga summa som skickas med. Man får allt ha haft höga inkomster för att ha råd att dra vid 61.....

Inga kommentarer: